Tee rekrykampanjastasi SoMe-tarina

Tee rekrytointikampanjastasi tarina, jolla on alku, keskikohta ja loppu. Netprofile teki näin menestyksekkäästi.

Se aloitti kampanjansa tällä:

Netprofile rekrytoi: uusi työpaikka viestinnän ja sosiaalisen median ammattilaiselle from Netprofile Finland Oy on Vimeo.

Keskikohta: ihmiset jakoivat Vimeon linkkiä Facebookissa, Twitterissä ja ties missä. Toisen tehtävään valitun Karri Anttilan silmiin se oli osunut juuri ns. Twitter-virrasta ja toiselle Essi Isomäelle, joku vinkkasi, kun oli nähnyt ilmoituksen Twitter-virrassa. Netprofile löysi etsimänsä.

Ja se tarinan lopetus:

Karri Anttila, Netprofilen uusi projektipäällikkö from Netprofile Finland Oy on Vimeo.

Essi Isomäki, Netprofilen uusi projektipäällikkö from Netprofile Finland Oy on Vimeo.

Miksi SoMe-rekry?
Syitä on monia, mutta tässä muutama tärkeimmistä:
SoMe-rekrytointi edistää organisaation tunnettuutta. Ihmiset jakavat hauskaa, hyvin tehtyä, omaperäistä tai muuten kiinnostavaa ”rekrytointi-ilmoitusta”, vaikka heitä itseään ei ko. paikka edes kiinnostaisi. Vrt. kuinka usein olet nähnyt ihmisten linkkailevan ja vinkkailevan mol.fi:n tai vaikkapa Oikotien työpaikkailmoituksia?

Netprofilen Vimeo-videot eivät ole kertakäyttökamaa kuten ilmoitukset lehdissä. Videot jäävät ns. elämään ja ne löytyvät aina, kun esimerkiksi hakee tietoa ko. yrityksestä. Tai niitä käytetään esimerkkimateriaalina, kuten minäkin nyt :).

Ja ne kustannukset. Videon voi tehdä myös itse. Aina ei tarvitse tilata maikkarin kuvausryhmää paikalle. Sosiaalisessa mediassa kotikutoinen video on jopa uskottavampi kuin ammattilaisen tekemä. Kameralle ”Puhuttu” rekrytointi-ilmoitus voi siis olla hyvin edullinen vaihtoehto. Ja sen videon levittäminen onkin sitten täysin ilmaista mutta vaatii toki pohjatyötä verkostojen luomiseksi.

Tarina, siis miksi ihmeessä?
Siksi että ihmiset ovat kautta aikojen halunneet kertoa ja kuulla tarinoita. Tarina virittää, koskettaa ja viihdyttää. Tarinassa on siksi voimaa.

Rekrytointiprosessistakin voi tehdä siis tarinan, kertomuksen. Tarinan muotoon tehty rekrytointikampanja kiinnostaa, saa aikaan odotusta ja laittaa ”lukemaan” sen lopunkin. Me kiinnostumme, jos joku kertoo meille juttua tai tarinaa omalla suullaan, itse. Ensimmäisen luvun kertoi Netprofilen toimitusjohtaja Juha Frey ja viimeisen luvun kertoivat juuri valitut projektipäällikkö Essi Isomäki ja Karri Anttila. Ihmiset ovat kiinnostavampia kuin yritykset.

Toisaalta voidaan hyvin perustellusti kysyä, mitä uutta ja ihmeellistä Netprofilen rekrykampanjanssa oli? Tarinoita on kerrottu nimittäin ennenkin. Kaikkihan niin tekevät. Onhan sitä ennenkin laitettu rekrytointi-ilmoitus lehteen, ja kun valinta on sitten tehty, on vielä laitettu valitun nimi oikein kuvan kanssa paikallislehden Nimityksiä-palstalle.

Kategoria(t): Ei kategoriaa Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Tee rekrykampanjastasi SoMe-tarina

  1. Karri Anttila sanoo:

    Saatan olla jollain tasolla jäävi kommentoimaan, mutta antanette anteeksi? 😉

    Mielestäni some-haussa oli se erinomainen puoli verrattuna ns. perinteiseen, että kun ilmoitus julkistettiin Netprofilen puolelta twiittaamalla, sai se nopeasti vauhtia kun viestiä jaettiin heti tuoreeltaan. Kuitenkaan tämän tyyppinen viesti ei ole sellainen jonka kohdalla miettii onko se enää relevantti kuten joku uutinen joka alle tunnissa on jo saavuttanut saturaatiopisteensä ja muuttunut ”wanhaksi”. Tämän takia rekry-viestiä jaettiin vielä muutaman tunnin kuluttua, seuraavana päivänä, seuraavalla viikolla, jne.

    Sosiaalisessa mediassa ihmiset tuntuvat helpommin auttavan lähettämällä viestiä eteenpäin. Kyseessä on kuitenkin hyvin pieni vaiva, yksi hiiren klikkaus tai sorpella täppäys retweet kuvakkeen kohdalla. Toisaalta kun yrityksellä on goodwilliä ja imago siten kohdillaan, tarttuvat ihmiset jakamiseen helpommin. Väitän että Netprofilen rekry-ilmoituksen jakamisen määrään vaikutti vahvasti se, että yrityksen henkilökunta itse on aktiivista sosiaalisessa mediassa ja heidät nähdään positiivisessa valossa. Tällöin yritys ei ole vain ”logo ja valju slogani” vaan henkilöityy, on helpompi pitää.

    Sosiaalisessa mediassa myös keskusteltiin, julkisesti ja yksityisesti, ilmoituksesta ja se lisäsi varmasti kiinnostusta yritystä ja työpaikkaa kohtaan. Itsekin paikasta keskustelin niin julkisesti kuin yksityisestikin ennen kuin hain. Itseasiassa jaoin rekry-viestin itsekin eteenpäin vaikka päätin hakea. Mielestäni tämä oli luonnollista, somen ajatus ei ole piilotella vaan olla avoin ja jakaa.

    Näillä ajatuksin kohti uusia haasteita. 🙂

    • Marika Pöyri sanoo:

      Kiitos kommentista Karri ja onnittelut myös nimityksen johdosta 🙂

      Tiivistit asian mielestäni osuvasti: Some-rekryssä on kyse avoimuudesta ja jakamisesta ei piilottelusta.

      Kun asiat tekee alusta saakka läpinäkyväksi, ihmiset kiinnostuvat koko prosessista ja alkavat seurata sen. Siinä sitä on onnistunutta markkinointiviestintää kerrakseen.

  2. Hei Marika!

    Artikkelisi on kommenttiini nähden jo vuoden vanha, mutta herätti mieleeni ajatuksia videorekrytoinnista, joten ajattelin kommentoida sitä joka tapauksessa. En tiedä oletko huomannut jo että hieman erilainen tapa käyttää videota rekrytoinnissa on nyt Suomessakin? Katso lisää palvelusta esim. http://recruitby.net tai http://reaktor.fi/recruitby.net/, jossa GrandOne -kisaan liittyvää tietoa ja lyhyt selvitys palvelusta. Ja googlettamalla löytyi käyttäjien kokemuksia EnergyVaasan LinkedIn sivulta: http://www.linkedin.com/groups/Mink%C3%A4laista-oli-osallistua-videohaastatteluun-Miten-4070020.S.101845266?qid=f3858994-a82e-4c48-936d-f566da9e4b53&trk=group_items_see_more-0-b-ttl

    Kyse ei niinkään ole sosiaalisen media hyödyntämisestä rekrytoinnissa, vaikka sekin näyttäisi olevan avoimien haastatteluiden kautta mahdollista. Vaan nimenomaan videoiden hyödyntämistä ja rekrytoinnin pitämistä henkilökohtaisena, vaikka samalla rekrytoijan näkökulmasta prosessi tehostuu. Ja paikalle ei taas tarvi kutsua sitä maikkarin kuvausryhmää, vaan jokainen henkilö näyttäytyy omana itsenään kuten tosielämässäkin. 🙂 Jotenkin itsestäni tuntuu, että tuon tyylinen lähestyminen rekrytointiin, joka prosessina perinteiseen tapaan hoidettuna on loppujen lopuksi aika vainhoillinen, videoita hyväksikäyttäen tulee yleistymään nopeaa vauhtia.

    Olisi mielenkiintoista kuulla sinun näkemyksesi tästä, kun seuraat rekrytointitoimialaa paljon tarkemmin kuin mitä minä olen seurannut.

    • Marika Pöyri sanoo:

      Hei,

      ja kiitokset kommentista. Olet täysin oikeassa siinä, että rekrytoinnissa videot ovat nouseva (joskin vielä hitaasti etenevä) trendi. Videot eivät puolusta paikkaansa pelkästään rekrytointiviestintänä vaan myös esimerkiksi työhakemuksena. Näitä videotyöhakemusesimerkkejä meiltä Suomestakin on alkanut tulla pikkuhiljaa esiin. JusRecruitMe esimerkiksi tarjoaa näitä palveluja yrityksille. Sellaisiakin palvelujen tuottajia myös löytyy, jotka tarjoavat osana rekrytointiprosessia videohaastattelua. Tosin sanoen videot tulevat olemaan merkittävässä roolissa eri rekrytointiprosessin vaiheissa.

      Koko internetin kehitystä näyttäisi ohjaavan viestinnän videoistumisen trendi, joten on täysin selvää, että tämä trendi tulee näkymään myös rekrytointiviestinnässä. Suomessa ollaan vielä kovin konservatiivisella kannalla rekrytointiviestinnän osalta, mutta tänä vuonna on (onneksi) jo hieman nähtävissä rennompaa ja persoonallisempaa otetta rekrytointiviestinnässä. Me suomalaiset olemme tottuneet melko ryppyotsaiseen ja vakavaan rekrytointiviestintään :).

      terveisin,
      Marika Pöyri, tuotepäällikkö
      Talent Center Oy

Jätä kommentti The Outside View Blog Peruuta vastaus