Tulevaisuudessa työsoveltuvuutta mitataan Facebook-profiililla

Tällä viikolla julkaistiin Yhdysvalloissa tehty tutkimus, jossa HR-ammattilaisten tehtäväksi annettiin soveltuvuustestien sijaan tarkastella hakijoiden Facebook-profiileja. Tulokset olivat yllättäviä. Facebook-profiilit antoivat todenmukaisemman kuvan työnhakijasta kuin soveltuvuustestit.

Tämä tuntuisi tukevan aikasemmin tänä vuonna julkaistua tutkimusta siitä, että Facebook-profiili vastaa todellisuutta. Kannattaisiko yritysten rekrytoinnista vastaavien siis alkaa oikeasti käyttää Facebookia hakuprosesseissaan ja työnhakijoiden viilata Facebook-profiiliaan kuntoon sitä silmällä pitäen?

Ennen kuin tällaiset uhka/haavekuvat (jokainen valitkoon mieleisensä vaihtoehdon) pääsevät toteutumaan, niin edessä on monta muttaa. Suurin este Facebookin käyttämisessä osana rekrytointiprosessia on Suomen lainsäädäntö ja melko varmasti itse työnhakijat.

Muutos vaatii joustavuutta

Lainsäädännöllisesti työnantaja ei saa esimerkiksi googlettaa työnhakijaa ilman hänen lupaansa. Monet työnantajat kuitenkin tukeutuvat nimenomaan verkkoon lisäinformaation lähteenä. Pelkästään perinteisen työhakemuksen avulla työnantajan on vaikeaa saada hakijasta kattavaa kuvaa.

Suurin osa ihmisestä puolestaan pitää Facebookia hyvin henkilökohtaisena paikkana, jossa vietetään vapaa-aikaa. Todellisuudessa kuitenkin ihmisten työ ja vapaa-ajan raja hämärtyy yhä enemmän. Kahdeksan tunnin työpäivät toimistossa tulevat harvinaistumaan ja töitä tehdään myös enenevissä määrin verkossa.Tästä huolimatta monelle Facebookin sekoittaminen työhön tuntuu vastenmieliseltä ajatukselta. Mielenkiintoista on se, että moni kuitenkin vapaaehtoisesti täyttää Facebookin profiilitietoihinsa koulu- ja työhistoriansa.

Kaiken kaikkiaan tutkimus lupaa kiintoisaa tulevaisuutta rekrykentälle. Aika ei vielä ole kypsä siihen, että Facebookia käytettäisiin osana rekrytointiprosessia esimerkiksi juuri soveltuvuustestien sijaan. Muutos itsessään vaatisi jo paljon lainsäädännöllisesti, työnhakijoilta avomielisyyttä sekä yrityksiltä rehellisyyttä.

 

About these ads
This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s