Onko mobiilirekrytointi menneen talven lumia?

Mobiilirekytoinnista puhuttiin paljon vielä viime syksynä. Siitä veikattiin varteenotettavaa kilpailijaa perinteiselle rekrytoinnille. Tämän vuoden puolella pöhinä on kuitenkin laskeutunut, jos ei lähes pysähtynyt. Onko mobiilirekrytointi kuopattu kaikessa hiljaisuudessa ennen kuin se pääsi edes kunnolla alkuun?

Lähde: futureimagebank.com

Vuonna 2011 joka toinen myyty puhelin oli älypuhelin. Marketvisio arvioi, että älypuhelinten osuus laitemyynnistä ylittää 90 prosenttia vuoteen 2014 mennessä. Tämä näkyy myös katukuvassa. Viihdekeskuksi muuttuneista kännyköistä ei hennota luopua kuin nukkumaan mennessä. Silloinkin se on yleensä käden ulottuvilla. 

Nämä luvut olivat yrityksille rohkaisevia ja vielä vajaa vuosi sitten yritykset rakentelivatkin kilpaa toistaan upeampia mobiilisovelluksia, ymppäilivät QR-koodeja ties mihin ja mainostivat aikaansaannoksiaan rinta rottingilla. Pian yritykset kuitenkin ilmeisesti huomasivat, kuinka kallista ja tuloksetonta omien mobiilisovellusten tekeminen oli. Moni yritys jätti leikin kesken tai vetäytyi kaikessa hiljaisuudessa.

Yritysten lähestymistapa mobiilirekrytointiin oli kertakaikkisen väärä. Miksi työnhakijat käyttäisivät yritysten kehittämiä mobiilisovelluksia, jos edes yrityksen kotisivut eivät ole mobiilioptimoitu? Ja kuvitelkaa, kuinka vaivalloista työnhakijalle on, jos jokaista yritystä varten pitäisi erikseen ladata oma rekrysovelluksensa.

Suurimmalle osalle ihmisistä yleisin tapa hakea tietoa on googlettamalla. Työnhaku mukaan lukien. Potentialparkin tekemän tutkimuksen mukaan työnhakijat haluaisivat ennen kaikkea etsiä älypuhelimellaan tietoa avoimista työpaikoista. Työpaikan hakeminen ei puolestaan saanut tutkimuksessa kannatusta, mikä on ihan ymmärrettävää. Älypuhelimella pitkän hakemuksen täyttäminen olisi tuskallista, jos yritys ei sitten ole tehnyt asiaa hakijalle helpoksi ja mahdollistanut haun LinkedIn-profiililla. Älypuhelin toimii työnhakijalle ennen kaikkea taustatiedon kartoittamispaikkana.

Yritysten kannattaisi siis suunnata energiaansa mobiiliystävällisten kotisivujen ja informatiivisen sisällön (avoimet työpaikat, millainen yritys on työpaikkana, yrityskulttuuri jne.) luomiseen ja unohtaa kalliit mobiilisovellukset. Mikään ei ajaa älypuhelimen käyttäjää varmemmin pois sivuilta kuin sivut jotka eivät lataa ja tietoa, jota pitää etsiä suurennuslasin kanssa.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s