VIERASKYNÄ: Asiakkaiden ennakkoluuloisuus ja nuori myyjä

Oletko reipas parikymppinen palveluammattiin päässyt nuorukainen? Vaikka uhkuisit tarmoa ja palvelualttiutta, varaudu siihen, että osa asiakkaista tulee suhtautumaan sinuun eri tavalla kuin iällisesti vanhempaan asiakaspalvelijaan. Ja tämä vain siitä syystä, että olet sattumalta nuorempi kuin muut työntekijät. Tämä alla oleva kirjoitus ei varmasti päde esimerkiksi lähikaupan kassalla toimiessa, mutta esimerkiksi töihin, joissa vaaditaan todellista myyntitaitoa, kuten autokaupat, kiinteistövälittäjät, kodinkonemyyjät ja muut vastaavan tyyliset myyntityöt.

Allekirjoittanut on monen vaiheen kautta ajautunut myymään hautakiviä yhteen satakuntalaisen kiviveistämön Porin toimipisteeseen. Toimipisteessä on vain yksi myyjä eli allekirjoittanut. Valtaosa ovesta sisään astuvista asiakkaista on iältään vanhempia, osa luonnollisesti myös jo eläkeiässä.

Kun asiakas tulee sisään, pongahdan reippaasti ylös toimistopöytäni takaa, pidän huolen katsekontaktista, hymyilen, tervehdin, kättelen ja kuuntelen. Olen varmasti lähes oppikirjan mukainen osaava asiakaspalvelija työssäni. Hyvät pelimerkit asiakaspalveluun eivät vain riitä siinä kohtaa, kun huomaa ensireaktion asiakkaan kasvoilla sanattomana viestinä. Moni asiakkaista varmasti ajattelee minut nähdessään: ”kuka tuo kesäjuippi on, missä se oikea myyjä oikein on?”. Monet asiakkaista ”skannaavatkin” tehtaanmyymälän tilat nopeasti läpi ikään kuin etsien sitä ”jotain toista” työntekijää ennen kuin hyväksyvät, että tämän kaverin kanssa asioidaan.

Tähän ongelmaan ei ole oikein muuta ratkaisua kuin näyttää kyntensä itsevarmuudella ja rautaisella ammattitaidolla ja siten voittaa asiakas puolelleen. Ennakkoluuloiset asiakkaat ovat selkeästi lähtökohtaisesti paljon hankalampia asiakkaita.

On virheolettamus antaa nuoren iän hämätä ja samalla rinnastaa osaaminen iän kautta tulleeseen kokemukseen. Esimerkkinä minun tapauksessani olen saanut iällisesti vanhemmilta kollegoiltani palautetta, kun he ovat käyneet kuulemassa asiakaskohtaamistani, kuten ”olipas sinulla hyvä myyntitekniikka tuossa kohtaa, tuo täytyy laittaa jatkoa varten itselle muistiin”. Osa asiakkaista on myös onnistuneiden kauppojen myötä kehunut ja myöntänyt suoraan olleensa erittäin ennakkoluuloisia minua kohtaan, kun he astuivat sisään vain todetakseen, että väärässä olivat ja pahasti.

Hyvä myyjä osaa tietysti ennalta moneen kysyttyyn kysymykseen vastauksen, mutta päätekijänä onnistuneeseen ja vakuuttavaan myyntityöhön on mielestäni jatkuva itsevarmuus. Kohtaan työssäni välillä hyvin erikoisia toiveita ja harvinaislaatuisia vaatimuksia, mitä tulee esimerkiksi hautakiven muotoon tai muuhun työstötapaan. On selvää, että en kahden vuoden työssäoloni aikana ole törmännyt vielä jokaiseen erikoisuuteen, mitä tulee hautakiven myyntiin. Tällaisista tilanteista huolimatta olen säilyttänyt itsevarmuuteni ja todennut asiakkaalle suoraan, vaikka että ”en tiedä, mutta tarkistetaanpa tuo veistämöltä”. Itsevarmuus + hiotut myyntitekniikat + tieto = onnistunut asiakaskohtaaminen.

 

JobiJobi! julkaisee kevään aikana Satakunnan ammattikorkeakoulussa toteutetun Verkkoviestintä ja markkinointi-kurssin opiskelijoiden työelämään liittyviä blogitekstejä.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s