Miksi yritysten kesärekrykampanjat eivät sykähdytä

Kesätyörekry on tällä hetkellä kuumimmillaan. Sanomalehdet, työnhakusivustot, koulujen/kauppojen seinät sekä sosiaalinen media ovat täyttyneet kesätyöpaikkailmoituksista. Millä eväin yritykset ovat lähteneet tämän vuoden kesätyörekryyn?

Vaikuttaisi siltä, että suurin osa yrityksistä luottaa vielä kesärekryssään tuttuun ja turvalliseen. Työpaikkailmoitus löytyy mol.fi-sivulta ja omilta verkkosivuilta avoimet työpaikat-kohdasta. Kesärekrytointi on hoidettu samalla kaavalla kuin yrityksen muu rekrytointi.

Ongelmana tässä on se, että tämä ei herätä nuorten mielenkiintoa tai huomiota. Tarjontaa on paljon. Vaateketjut, pikaruokaravintolat, ruokakaupat ja muut suositut kesätyöpaikat täyttävät työpaikat ennätysvauhtia, kun taas monet teollisuuden alan yritykset kamppailevat saadakseen kesätyöpaikat täytettyä.
Erityisesti näiden hankaluuksia kokevien yrityksen pitäisi miettiä uusiksi kesätyörekrystrategiaansa ja nopeasti. Nuoret ovat tulleet entistä valikoivimmiksi kesätyöpaikan suhteen. Heille ei enää riitä vain se, että saavat kesätyöpaikan. He haluavat tietää, mitä yritykset voivat tarjota heille. Myös sillä on merkitystä, millainen yrityksen imago ja työnantajakuva on ja millaiset työedut kesätyöpaikassa on.

Jos yritykset haluavat maustaa kesätyönhakuaan, voi se olla niinkin yksinkertaista kuin verkkosivuille selkeästi oman alueensa tekeminen kesätyönhaulle ja siihen panostaminen. Esimerkiksi Luvata on tehnyt näin. Hakemuksen lisäksi sivulta löytyy tarkat kuvaukset eri kesätyötehtävistä, entisten kesätyöntekijöiden kokemuksia ja usein kysyttäjä kysymyksiä.

Yritysten kannattaisi myös hyödyntää sosiaalista mediaa rekrytoinnissaan. Sieltä nuoret tavoittaa helposti ja myös heidän on helpompi lähestyä työnantajaa.  Esimerkiksi Hartwall on keskittänyt kesätyörekrynsä kokonaan Facebookiin.

Yllättävää on ollut huomata, että yritykset eivät ole hyödyntäneet videon mahdollisuuksia rekrytoinnissaan. Särkänniemeen pystyi tänä vuonna hakemaan videohakemuksella, mutta muuten videorintamalla on ollut hiljaista. Videon katsomiseen on monesti matalampi kynnys kuin puolen sivun työpaikkailmoituksen lukemiseen.

Vinkkejä kesätyörekryyn:

  • Visualisoi: Hyvältä näyttävä rekrytointikampanja erottuu joukosta, nuoret pitävät kuvista, videoista, grafiikasta jne.
  • Panosta: Kesärekryllä oma osio verkkosivuilla, Facebook-sivu, videot…
  • Työsuhde-edut: Välillä porkkana tehoaa
  • Perustele: Miksi yritykseen kannattaa oikeasti hakea töihin, ei kuivaa sananhelinää
  • Vuorovaikutteisuus: Nuorilla on kysymyksiä, joihin he haluavat vastauksia jo hakuaikana. Anna heille mahdollisuus esittää niitä heille helpolla tavalla (esim. Facebookin kautta)

 

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Miksi yritysten kesärekrykampanjat eivät sykähdytä

  1. Paluuviite: Miten hyödyntää sosiaalista mediaa kesärekrykampanjassa |

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s