Työnantajakuvaa kehittämään – tavoitteita vuodelle 2012

Miten työnantajakuvaa pitäisi kehittää vuonna 2012? Uskoisin että avoimuus ja läpinäkyvyys toiminnassa on työnantajavuoden 2012 tärkeimpiä teemoja. Meni organisaatiolla hyvin, huonosti tai hyvin huonosti on nopealla, avoimella ja vuorovaikutteisella viestinnällä keskeinen rooli. Huonoistakin ajoista on mahdollista selvitä vähillä työnantajakuvan vaurioilla, mikäli toiminta tehdään niin avoimeksi, kun se vain on mahdollista.

Avoimuuden, läpinäkyvyyden ja vuorovaikutteisuuden toteuttaminen työnantajakuvassa ei ole mahdollista enää ilman verkkoa, ilman sosiaalista mediaa, sillä työnantajana on sosiaalisessa mediassa, halusi sitä tai ei.

Työnantajakuvan kehittäminen on suunnitelmallista toimintaa. Suunnitelma pitäisi ulottaa koskemaan myös sosiaalista mediaa. Millaisia asioita tulisi ottaa huomioon työnantajakuvan kehittämisessä vuonna 2012? Listasin muutaman tärkeän, sosiaalista mediaa koskevan seikan:

Organisaatiokulttuurin läpinäkyvyys

Organisaatiokulttuurin läpinäkyvyys on menestyksen perusta. Hyvä työnantajamaine leviää turuilla ja toreilla, siksi työnantajan tulee rohkaista työntekijöitään käyttämään sosiaalista mediaa kieltojen ja rajoitusten sijaan.

Tiedonjanoinen, potentiaalinen työntekijä googlettaa työnantajansa eikä tyydy virallisilla web-sivuilla tarjottuun informaatioon. Toisin sanoen työnantajalle on edullista näkyä työntekijöidensä erilaisissa sosiaalisen median profiileissa, sillä suurin osa hakijoista ottaa selvää, keitä ko. organisaatiossa on töissä.

Positiiviset työnantajaan liittyvät statuspäivitykset ovat organisaatiolle parasta PR:ää. Tutkimustenkin mukaan positiivisista statuspäivityksistä tykätään eniten, ja näin ollen viesti leviää laajalle. Mobiililaitteella otetut videosripit YouTubessa esimerkiksi työpaikan liikuntapäivästä ovat juuri sitä epävirallista tietoa, mitä hakija organisaatiosta etsii.

Näy työnantajana SoMessa

Vuoden 2012 tavoitteeksi kannattaa ottaa, että näkyy työnantajana sosiaalisessa mediassa. Työntekijöiden ylläpitämät blogit ovat esimerkiksi fiksu tapa aloittaa. Yritysblogi edistää hyvän työnantajakuvan lisäksi näkyvyyttä hakukoneissa, jotka arvottavat blogeja erinomaisesti.

Yritysprofiilit LinkedInissä tai Facebookissa ovat myös tulevia työntekijöitä varten, eivätkä ainoastaan asiakkaita varten, joten turhat höpinät siitä, että Facebookista ei ole hyötyä btob-yritykselle voi haudata täysin. Facebook-haut ovat ohittamassa Google-haut. Varmaa myös on, että yhä useampi organisaatiota koskeva haku tehdään YouTubessa.

Kasvoton organisaatio ei kiinnosta

Organisaatio tarvitsee kasvot. Verkossa uskottavuus ja luotettavuus saavutetaan organisaatiossa toimivien ihmisten kautta. Organisaatio ei ole kiinnostava itsessään vaan siinä toimivat ihmiset ovat. Siksi työnantajakuvan uudistamiseen tarvitaan organisaatiossa työskenteleviä ihmisiä, jotka ovat valmiita antamaan organisaatiolle oman nimensä ja kasvonsa, toimimaan sosiaalisessa mediassa työnantajansa edustajina.

HR tarvitsee SoMe osaamista

Organisaation rekrytoinnista vastaavan henkilöstön on perehdyttävä sosiaaliseen mediaan, niin että tavoitteellinen verkostoituminen potentiaalisten työntekijöiden kanssa voi alkaa. HR:n on myös hyvä alkaa tutustua erilaisiin alaa tai ammattia sivuaviin ryhmiin, jossa voi verkostoitua tulevien osaajien kanssa ja vahvistaa työnantajabrändiä.

Verkostojen rakentaminen on syytä aloittaa myös siksi, että rekrytointiviestinnästä tulee yhä kohdennetumpaa. Ei voi kohdentaa, jos ei ole foorumia, johon kohdentaa. Rekrytointiviestinnälle on siis luotava väylä, jossa viesti kulkee ja tavoittaa.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Työnantajakuvaa kehittämään – tavoitteita vuodelle 2012

  1. Antero sanoo:

    Onko näistä tehty mitään tutkimuksia?

  2. Anne sanoo:

    Paljonkin🙂 Minkä tyyppistä tutkimusta tarkoitat?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s