ITK’12 Forum: Itsensä markkinointi 2.0 – Työnhaun ohjaus sosiaalisessa mediassa

Jobi-tiimi on mukana jälleen ITK-konferenssissa. Forum-esitys on suunnattu koulujen ja oppilaitosten työelämätaitojen, työnhaun sekä oppilaanohjauksen opettajille ja kaikille niille ohjaaville tahoille, jotka haluavat kuulla, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää oman osaamisen esille tuomisessa. Ohessa esityksen tiivistelmä:

Työtä Meille Nyt ja Heti! on Satakunnan ELY-keskuksen rahoittama ESR-hanke. Hankkeen tavoitteina ovat lisätä nuorten työnhakuvalmiuksia ja työnhakuosaamista verkossa ja verkostoissa. Hanketta koordinoi Satakunnan ammattikorkeakoulu.

Uuden sukupolven työnhakijat eivät tyydy perinteisiin työnhakukeinoihin, vaan he tekevät itselleen työnhakustrategian sosiaaliseen mediaan.  Tulevaisuuden työnhaussa korostuvat verkostoitumistaidot ja verkostojen hyödyntäminen. Omaa osaamista on osattava markkinoida verkossa sosiaaliseen mediaan sopivilla keinoilla.

Tulevaisuuden työnhakutrendejä ovat esimerkiksi seuraavat asiat: Internetin hyödyntäminen työnhaussa ja oman osaamisen markkinoinnissa, perinteisen paperisen työhakemuksen merkityksen väheneminen, yhteisömedioiden (kuten Facebookin) merkityksen korostuminen verkostoitumisessa työnhakijan ja -antajan välillä ja verkostoitumisen merkityksen kasvaminen ”kauppatavarana”. Työnantaja ”ostaa” myös työnhakijan verkostot.

Erityisesti Facebookin merkitys työnhaussa on kasvussa. Jobiviten marraskuussa 2011 tekemän tutkimusten mukaan 16 % työnhakijoista ilmoitti saaneensa vinkin avoimesta työpaikasta Facebook-ystävältään. Huolimatta siitä, että LinkedInillä on selkeästi ammatillinen tarkoitus, Jobviten tutkimus osoittaa, että jo nyt Facebookin merkitys työnhaussa on suurempi kuin LinkedInin.

Koska työnhaku siirtyy yhä enenevissä määrin sosiaalisen mediaan, tulisi oppilaitosten työnhakua ohjaavien tahojen siirtää opetuksen painopiste pois perinteisestä CV:stä ja siirtää se sosiaalisen median hyödyntämiseen oman osaamisen esille tuomisessa. Tämän voi tehdä esimerkiksi verkkoon tehtävinä kouluprojektien videoina, kuvina, kirjoituksina ja muuna verkkomateriaalina.

Keskiöön pitäisi nostaa kysymykset: miten rakennan verkkoidentiteettiäni, miten tuon osaamiseni verkossa esiin, miten löydyn verkosta työntekijänä tai miten rakennan itsestäni verkossa fiksun kuvan.

Itsensä markkinoimiseen löytyy sosiaalisesta mediasta ja verkosta lukuisia hyviä työkaluja, joiden hallitseminen on esimerkiksi ohjaaville opettajille entistä tärkeämpää. Näistä LinkedIn, Facebook, Twitter sekä blogi- ja videopalvelut ovat tärkeimpinä.

Uusimpana ilmiönä työnhaun kentällä ovat videotyöhakemukset. Niiden etuna on se, että videon avulla voi tuoda esille niitä asioita itsestään, jotka eivät ilmene suoraan työhakemuksessa. Videotyöhakemus on erityisesti eduksi niille, jotka eivät kirjallisesti ole yhtä lahjakkaita kuin suullisesti. Huonosti kirjoitettu hakemus voi jättää hyvän työntekijän suotta haastattelun ulkopuolelle.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s