On Facebook-rekrystrategian aika: Työnantaja mene sinne missä nuoret osaajat ovat!

Viime viikolla julki tulleen Tietoliikenneyritys Ciscon teettämän tutkimuksen Air, Food, Water, Internet – Cisco Study Reveals Just How Important Internet and Networks Have Become as Fundamental Resources in Daily Life mukaan internetistä on tullut monille nuorille aikuisille yhtä tärkeä kuin ilma tai vesi tai ruoka. Esimerkiksi yli puolet tutkimukseen osallistuneista nuorista aikuisista pitää internetiä asiana, jota ilman ei voi elää.

Suurin osa tutkimukseen vastanneista pitää Facebookia tärkeämpänä kuin deittailua, juhlimista tai kavereiden kanssa oleskelua. Vastanneista 91 prosentilla on Facebookissa profiili, ja 80 % vastaajista käy Facebookissa päivittäin.

Vain neljä prosenttia vastanneista ilmoitti sanomalehden tärkeimmäksi informaatiolähteekseen.

Ciscon tutkimuksen perusteella voi vetää melko suoran johtopäätöksen rekrytointiviestinnän tulevaisuudesta, joka on näyttää seuraavanlaiselta:

  • Internetin hyödyntäminen rekrytointiviestinnässä on välttämätöntä.
  • Perinteisiin medioihin, etenkään printtiin ei kannatta rekrytointiviestinnässään panostaa, ei ainakaan nuorten aikuisten osalta.
  • Rekrytointiviestinnässä työnantajan kannattaa panostaa Facebookiin, koska nuoret ammattilaiset löytyvät sieltä ja myös ”oleilevat” siellä.

Facebook rekrytoinnissa

Facebook rekrytointikäytössä on hieman ongelmallinen, sillä Facebook ei ole verkkoyhteisönä kuten esimerkiksi LinkedIn, johon kuuluvat ovat tietoisesti liittyneet ko. yhteisöön uranedistämistarkoituksissa. He ovat tietoisia siitä, että heitä etsitään ko. palvelusta potentiaalisina työntekijöinä. Palvelun käyttäjät myös verkostoituvat palvelussa pääsääntöisesti ns. ammatinedistämistarkoituksissa tai parempien työnsaantimahdollisuuksien toivossa.

Facebookiin taas tuskin liittyy kukaan vain siksi, että yhteisön kautta on mahdollista saada työtarjouksia tai -mahdollisuuksia. Siksi työnantajan on tehtävä Facebookissa enemmän työtä löytääkseen sopivan ja tehokkaan tavan lähestyä potentiaalisia työntekijöitä, sillä maksetut ja kohdennetut rekrymainokset eivät ainakaan yksin ole Facebookissa riittävän tehokasta rekrytointiviestintää.

Mitä yritys voi tehdä varmistaakseen tehokkaan rekrytoinnin Facebookissa?

Yrityksen ”Facebook-rekrystrategia” voi esimerkiksi olla seuraavanlainen: 

  • Yrityksen/tuotteen onnistunut brändäys Facebookissa. Tykkääjät näkevät muiden päivitysten lisäksi myös rekrytointiviestit ja jakavat niitä edelleen.
  • Facebook-rekryilmoitus ei toimi, jos siirrät perinteisiin medioihin suunnatun viestinnän sellaisenaan Facebookiin: Tee video, yllätä erilaisuudella, herätä hilpeyttä, tee jotain aivan uutta… Näin varmistat, että herätät yhteisön jäsenten mielenkiinnon ja rekrytointiviestisi päätyy jakoon.
  • Varmista että yrityksesi rekrytoinnista vastaava henkilö on Facebookissa ja että hän käyttää omaa henkilökohtaista profiiliaan verkostoitumiseen potentiaalisten työntekijöiden kanssa. Esimerkiksi Facebookin uudet kaverilistat mahdollistavat ”työperäisen” verkostoitumisen entistä paremmin. Varmista myös, että hän postaa profiilistaan säännöllisesti työtään rekrytoijana koskevia tilapäivityksiä ja jakaa ne julkisina.
  • Rohkaise kaikkia työntekijöitäsi kirjoittamaan Facebookissa työstään yrityksessäsi. Tutkimuksenkin mukaan positiiviset kommentit ja asiat päätyvät paremmin jakoon kuin negatiiviset kommentit. Näin vahvistat imagoasi ja kasvatat mainettasi hyvänä työnantajana. Suosittelun kulttuuri elää tuotteiden ja palvelujen osalta vahvana sosiaalisessa mediassa, sama pätee myös työnantajiin.
  • Seuraa kilpailijoidesi Facebook-sivuja. Saatat löytää tykkääjien joukosta potentiaalisia työntekijöitä, joihin joko sinä työnantajana tai edustamasi henkilö voi ottaa suoraan yhteyttä vaikkapa Facebook-viestillä. LinkedInin lisäksi Facebooki on mitä loistavin paikka headhuntaukselle. Moni Facebookin käyttäjä pitää esimerkiksi koulutus- ja työhistoriansa täysin avoimina tietoina.
  • Ota käyttöön rekrytointiin ja työnhakuun tarkoitettu Facebook-sovellus. Näitä ovat esimerkiksi Talent.me, BranchOut, Work for us ja suomalainen Jobi-osaaja.
This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s