Verkkonäkyvyys rakentuu palasista

Yrityksen pienuus ei estä yritystä verkostoitumasta sosiaalisessa mediassa. Pieni voi olla suurta Internetissä. Edes yhdessä mediassa näkyvä toiminta voisi tehdä yrityksen rekrytoinnista uudenlaista ja näkyvyys olisi täysin erilaista kuin esim. sanomalehdessä. Hyvä rekrytointi-ilmoitus voisi levitä jopa sosiaaliseen mediaan siitä huolimatta, että yritys ei olisi siellä. Vääriin ”vanhan internetin” -juttuihin sijoittaminen voi tulla kalliiksi ja silti olla kustannustehotonta. Uusi säihkyvä kotisivu ei enää riitä.

Kotisivut ovat muutenkin kokeneet suuren inflaation viimevuosina. Vielä 2000-luvun alussa naapurin Pikku-Ville teki Martin-Metallille kotisivut. Elettiin aikaa jolloin internet oli mainospaikka, jossa piti olla sivut, mutta yritykset eivät sen kummemmin tienneet millaiset sivujen pitäisi olla. Pikkuyrityksen pomo vain halusi sivut, jossa yritys saattoi kertoa historiastaan ja ihmiset löytäisivät yhteystiedot helposti.

Sivujen piti myös olla halvat. Halpahan tarkoittaa sitä, että naapurin Pikku-Ville, joka koulussa käymänsä HTML-kurssin pohjalta sivut tekisi, saisi hieman taskurahaa. Eihän sivujen tarvitsisi kummoiset olla. Sivuilla pitää olla vähän linkkejä, logo ja vähintään pari GIF-kuvaa vilkkumassa sivun laidassa, jotta sivuille löytävä käyttäjä voisi saada epileptisenkohtauksen. Pääasia, että yritys on tämän jälkeen ”interneteissä” ja sitä saa sitten kehuskella muille metallifirmoille.

Kustannustehokasta markkinointia

Pitää muistaa, että nettiteknologia oli hyvin lapsen kengissä. Selaimina tuolloin toimi IE eli edelleen tunteita herättävä Internet Explorer ja edistyneempien nörttien Netscape. Selaimet asettivat tuolloin paljon rajoja ja tämän takia nykysivujen kaltaisista, toiminnallisuutta pursuavista sivuista, saatettiin vain unelmoida.

Tänä päivänä meillä on kourallinen kehittyneitä selaimia, jotka ymmärtävät muutakin kuin pelkkää HTML:ää. Nykyselaimelle voi nykyään jo koodata kokonaisia ohjelmia, jotka olivat ennen mahdollista tehdä vain työpöytäsovelluksina.

Internetin ihmemaailma on koko ajan muuttuva ja kehittyvä oma maailmansa. On ymmärrettävää, että yrityksille muutos on raskasta. Tänään tehdyt uudet kotisivutPalapeli saattavat tarvita päivitystä jo puolen vuoden päästä, jotta kyseinen yritys voi olla yhtä hip kuin muutkin yritykset. Tämä tietää taas rahanmenoa. Rahaa menee siis asiaan, josta yrityksen pomo ei välttämättä edes tiedä onko sivujen arvo markkinointivälineenä hintalaatusuhteeltaan kohdallaan.

Rekrytointi- tai markkinointivälineenä perinteiset kotisivut eivät itsessään ole mitenkään merkittävät. Se on osa kokonaisuutta. Nykypäivänä kokonaisuus on Facebook, kotisivut ja Google–näkyvyys. Lisäksi yrityksellä pitäisi olla Twitter- ja LinkedIn-tili sekä ihminen, joka on erikoistunut luomaan sisältöä kaikkiin edellä mainittuihin. Sehän ei siis riitä, että yrityksellä on kaikki internetin antamat välineet, niitä pitää myös käyttää oikein.

Ei ole siis ihme, jos pienemmät yritykset näkevät tämän kaiken heti kättelyssä ylitsepääsemättömänä. Pienemmälle yritykselle olisikin tärkeää, että välineet priorisoitaisiin. Pienen yrityksen ei kannata olla ”kaikkialla”. Olisi tärkeää, että yksi asia esim. Facebook-sivu priorisoitaisiin pienen yrityksen pääasialliseksi internetin markkinointivälineeksi. Facebook-sivun tekohan on erittäin kustannustehokasta ja Google-näkyvyys on sijoitukseen nähden erinomainen.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Verkkonäkyvyys rakentuu palasista

  1. Kimmo Kuisma sanoo:

    Mielenkiintoinen artikkeli. Tuo mitä mainitset hakukonenäkyvyydestä toteutuu yleensä kotisivun tai minkä tahansa sovelluksen kohdalla lähes automaattisesti jos sivujen tekijällä vain on riittävä osaaminen markupin semantiikasta ja sen merkityksestä hakukoneiden indeksoinnissa. Suurin osa ”hakukoneoptimointia” myyvistä firmoista tekee todella yksinkertaista työtä johon on päälle lyöty todella kova hintalappu. Taitava front end -kehittäjä hallitsee hakukoneoptimointiin liittyvät asiat osana työtään. Tietysti pitää muistaa, että ”content is king” myös hakukonenäkyvyydessä. Tämä on mielestäni kaikkein tärkein pointti minkä tahansa firman tai organisaation verkkonäkyvyydessä. Jos sisältö on olematonta tai se ei käyttäjiä kiinnosta, niin silloin ei Twitterissä ja Facebookissa luodusta hypetyksestä ole mitään apua.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s