LIFTaa työnhakusi sosiaalisessa mediassa

Perinteinen työhaku saattaa tuntua monesta riittämättömältä ja tuloksettomalta. Paperihakemus hukkuu lähes poikkeuksetta massan joukkoon, työhaastatteluun pääsy tuntuu MM-tason suoritukselta ja jotenkin niistä kiinnostavimmista työpaikoistakin kuulee vasta jälkikäteen. Tällaisessa tilanteessa strategian vaihtamista kannattaisi harkita vakavasti. Sosiaalinen media voi antaa työnhakuun tarvitun kasvojenkohotuksen eli LIFTauksen (Tässä esitelty LinkedIn, Facebook ja Twitter).

Sosiaalinen media ei kuitenkaan tarjoa työpaikkoja lautasella ja vaatii paneutumista, kuten perinteinen työnhaku. Somessa työnhaussa on kyse verkostoista ja siitä kenet tuntee. Ideaalista on, että verkostoja alkaa rakentaa jo hyvissä ajoin, koska ne eivät synny hetkessä. Työnhaku sosiaalisessa mediassa vaatii siis pientä kaukonäköisyyttä ja viitseliäisyyttä. Tulokset vastaavat some-rekryssä kuitenkin paremmin nähtyä vaivaa kuin perinteisessä työnhaussa. Seuraavassa tiivis kuvaus eri sosiaalisessa mediassa käytettävien rekrykanavien luonteesta.

LinkedIn on erityisesti työelämään ja verkostoitumiseen suuntautunut verkkopalvelu. Se on ehkä vielä tällä hetkellä enemmän korkeasti koulutettujen käytössä ja ei siinä mielessä palvele kaikkia aloja. Omien tietojen lisääminen sinne ei ole kuitenkaan huono idea. On hyvä olemassa yksi sähköinen paikka, jossa koko työhistoria on tallessa. Tämä säästää huomattavasti aikaa työhakemuksia tehdessä. LinkedInissä voit lisäksi pyytää suosituksia ja verkostoitua alan ammattilaisten ja ryhmien kanssa.

Pääasiallisesti LinkedInissä verkostoidutaan tuttujen ja vanhojen työkavereiden kanssa. Jos verkostoaan haluaa laajentaa, voi nimensä perään lisätä LION-tunnuksen. Tämä tarkoittaa, että on avoin verkostoitumaan myös tuntemattomien ihmisten kanssa.

LinkedInissä kannattaa myös etsiä omaan alaansa liittyviä ryhmiä ja yrityksiä, joista on kiinnostunut ja verkostoitua niihin kuuluvien henkilöiden kanssa. Myös monilla korkeakouluilla löytyy oma alumniryhmänsä LinkedInissä. LinkedInissä on lisäksi ryhmiä, joissa ilmoitellaan suoraan työpaikoista, kuten esimerkiksi Uratärpit, Adecco, Eilakaisla ja Monster.

Twitter on tehokas verkostojen rakentamispaikka. Siellä seurataan yleisesti ottaen itselleen entuudestaan tuntemattomia ihmisiä. Suomessa Twitter ei ole saavuttanut samanlaista suosiota kuin Facebook, mutta sitä käyttävät suomalaiset ovat sitäkin aktiivisempia. Twitterissä liikkuu paljon varsinkin viestinnän,  IT-alan sekä myynnin ja markkinoinnin työpaikkailmoituksia.

Laajat verkostot ovat hyödyllisiä esimerkiksi ongelmatilanteissa. Koska Twitter-piirit ovat pienet Suomessa, jakavat suomalaiset tweettailijat mieluusti apuaan ja vastauksen saa nopeasti. He myös välittävät mielellään eteenpäin tweettejä ja suosittelevat, jos joku on hakemassa uutta työpaikkaa.

Tweettien seulonta ja riittävän laajan verkoston rakentaminen voi tuntua varsin työläältä ja aikaa vievältä, jos ei muuten ole kiinnostunut Twitteristä. Twitteriä ei kannata kuitenkaan sulkea suoralta kädeltä työnhaun ulkopuolelle. Vaivattomimmin Twitteriä voi käyttää työhaun välineenä hashtagien avulla. Lisäämällä esimerkiksi jonkun seuraavista hashtageista hakukenttään: #duunit, #työpaikka, #jobs tai #rekry, saa esille ne tweetit, joihin niissä on viitattu.

Lisäksi kannattaa seurata seuraavia tweettailijoita, jotka ilmoittelevat aktiivisesti uusista työpaikoista:

Facebook on suurille massoille tutuin sosiaalisen median palveluista. Sitä pidetään verrattain muihin some-palveluihin henkilökohtaisena, koska siellä kommunikoidaan ystävien ja tuttujen kanssa. Mutta myös työnantajat ovat löytäneet tiensä Facebookiin ja tämä on aiheuttanut monissa ristiriitaisia tunteita.

Ratkaisu niille jotka haluavat pitää Facebookissa kiinni yksityisyydestään, on tehdä itselleen Facebook-sivu, joka on avoin kaikille ja johon voi päivittää työasioita. Sivusta voi myös tykätä, mikä tuskin näyttää huonolta potentiaalisen työnantajan näkökulmasta, jos niitä on kertynyt enemmänkin.

Jonkun verran työnantajat mainostavat työpaikkoja Facebook Advertsin kautta. Lisäksi Facebookista löytyy joitakin työnhakusovelluksia, kuten BranchOut, Work for Us, Jobi-osaaja ja Monsterin BeKnown.

BeKnownissa ja Work for Usissa ei ainakaan vielä tällä hetkellä löydy suomalaisia työpaikkoja, mutta BranchOutissa niitä jo alkaa näkyä. Jobi-osaaja on suomalainen, ilmainen työnhakusovellus, joka toimii osana kokeellisesta sosiaalisen median rekrytointihanketta. Syksyn aikana sovelluksessa pitäisi työpaikkoja alkaa näkyä enemmänkin.

Muut. Netissä liikkuu runsaasti myös muita rekrypalveluita ja seuraavassa mainittuna muutamia niistä. Just Recruit Me on maksuton nuorille aikuisille suunnattu rekrytointipalvelu, jossa luodaan itsestään profiili ja esittelyvideo. Heebo on suomalainen, ilmainen koulutettujen ammattilaisten talent pool, jossa keskitytään erityisesti hakijan vahvuuksien markkinoimiseen. JobGo on myös ilmainen urapalvelu akateemisesti tai AMK-koulutetuille ammattilaisille ja muistuttaa tyyliltään perinteisempiä työnhakumonitoreita.

About these ads
This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin LIFTaa työnhakusi sosiaalisessa mediassa

  1. Sugel sanoo:

    Kasitellaan Linkedinia ensin tyonhakijan nakokulmasta..Pelkastaan se fakta etta Linkedinissa on yli 238.000 suomalaista oman alansa asiantuntijaa ja kovaa ammattilaista kertoo sen kiinnostavuudesta bisneskayttoon ja tyonhakuun. Ja jos oikein asiaa miettii tarkoittaa se etta Linkedinissa on huomattava maara potentiaalisia tyonantajia ja heidan edustajiaan ulkoisista rekrytoijista resursoijista ja head-huntereista puhumattakaan..Aivan perustavanlaatuisina toimina Linkedinia kayttaessa kannattaa oma profiili luoda ammattimaiseksi ja myyvaksi ja verkostonsa pitaa ajan tasalla vaikka ei olisi uutta tyopaikkaa harkitsemassakaan.

  2. Ann-Christine sanoo:

    Hyviä pointteja Sugel! Profiilin ajan tasalla pitämisen lisäksi oma profiilia kannattaa tarkastella ulkopuolisen silmin. Mitkä asiat nousevat eniten esiin ja ovatko ne juuri asioita, jotka haluat, että kiinnittävät profiilisissa käyvän huomion?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s