Rekrytointiviestinnän ei tarvitse olla kallista

Rekrytointiviestintä on jotain, mihin yritykset harvemmin panostavat. Lehtimainokset ja ilmoitus Työ- ja elinkeinotoimiston sivuilla kun on ennekin hoitanut asian. Monien yritysten rekrytointiviestintä on kulkenut samoilla urilla vuosikausia, eikä nähdä syytä, miksi siihen pitäisi käyttää yhtään tarvittavaa enemmän työaikaa, puhumattakaan rahasta. Monet yritykset eivät vielä miellä rekrytointia osaksi yritysviestintää samalla tavalla kuin esimerkiksi mainoskampanjat ovat. Rekrytointiviestintä lisää myös yrityksen tunnettavuutta. Hyvä näkyvyys ja oikeantyyppinen rekrytointikampanja takaa myös, että juuri ne oikeat tyypit hakevat työpaikkaa.

Ymmärrettävää on, että pienemmillä yrityksellä tai hankkeilla ei välttämättä ole resursseja suurien rekrytointikampanjoiden rakentamiseen tai mainostoimiston käyttämiseen. Sosiaalinen media on osoittanut, että markkinointi, viestintä ja rekrytointi voi olla helppoa. SoMe-rekrytointi ei vaadi onnistuakseen isoa rahamassia ja suhteellisen pienelläkin panoksella voi saada paljon positiivista huomiota. Tästä todisteena ovat monet onnistuneet SoMe-kampanjat, jotka ovat olleet esillä myös täällä blogissa.

Case: Some-rekryvideo

Some-rekrytoinnin edullisuudesta on helppoa puhua, mutta mitä käytännössä esimerkiksi rekrytointivideon toteuttaminen kustantaisi? Jos haluaa luottaa ammattilaisiin, esimerkiksi Ammattilaiset.net veloittaa yhdestä rekrytointivideosta 2500 euroa. Alla oleva Motiviren-rekryvideo tehtiin talkoovoimin yrityksen oman henkilökunnan ja yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun kanssa. Videon ohessa sen tekoon liittyviä kustannuksia.

Resurssit:

  • Käytännönjärjestelyt, ideointi jne. = 2 projektityöntekijää, SAMK
  • Tilat = ilmaiset, SAMK
  • Laitteisto = ilmaiset, SAMK
  • Näyttelijät = ilmaiset, Motiviren työntekijät
  • Vaatteet = ilmaiset, jokaisen omat

Ajankäyttö:

  • käsikirjoitus ja sen eri variaatiot 8 h
  • palaverit ja sähköpostittelu 4 h
  • kuvaus 3 h
  • editointi 8 h

Motiviren tapauksessa rekrytointivideon kustannukseksi koitui oikeastaan ainoastaan kahden projektityöntekijän palkat. Videon teossa oli onnistuttu hyvin hyödyntämään jo olemassa olevia tiloja ja talosta löytyviä taitoja. Kekseliäisyydellä, pienellä viitseliäisyydellä ja oikeilla suhteilla voidaan saada edullisesti onnistuneita tuloksia.

Kuten yritysten visuaalinen ilme, niin myös yritysten rekrytointiviestinä kaipaa välillä uusia tuulia. Vanhat keinot eivät välttämättä olekaan enää paras tapa tavoittaa haluttuja kanditaatteja. Hyvin toteutettu rekrytointiviestintä kohdistuu oikeisiin ihmisiin ja sitä kautta myös vähentää rekrytointiprosessista vastaavien työtä. Vielä suhteellisen vähän käytetty SoMessa toteutettu rekrytointiviestintä lisää varmasti myös yrityksen tunnettavuutta ja luo positiivisia mielikuvia.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s