Sosiaalisuus saapui suomalaiseen rekrytointiviestintään

Muutoksen tuulet alkavat hiljalleen puhallella myös suomalaisessa rekrytointiviestinnässä. Uudenlaisia, sosiaalisen median rekrytointikampanjoita on lanseerattu tämän kevään aikana varsin vauhdikkaasti. Vielä ei voi puhua mistään SoMe-rekrybuumista mutta merkkejä toisenlaisesta lähestymistavasta organisaatioiden rekrytointiviestintään on havaittavissa.

Havaintojeni mukaan organisaatiot Suomessa käyttävät sosiaalista mediaa rekrytointinsa tukena, eivät pääasiallisena viestintäkanavana. Tyypillisesti sosiaaliseen mediaan ”mukaan lähtenyt” yritys käyttää SoMe-alustoja ilmoitellakseen avoinna olevista työpaikoista. Nämä yritykset ikään kuin siirtävät perinteisen rekrytointiviestinnän uuteen kanavaan, kuten esimerkiksi Facebookiin tai Twitteriin. Tällaisessa lähestymistavassa ei ole mitään pahaa, päinvastoin. Mikäli yritys on luonut kattavan verkoston vaikkapa Facebookiin olisi suorastaan tyhmää olla jakamatta rekrytointi-ilmoitusta myös tässä kanavassa. ”SoMe-aktivistit” jakavat mielellään työpaikkailmoituksia, mikäli arvelevat omassa ystävä- tai seuraajapiirissä olevan alantyötehtävistä kiinnostuneita.

Suurin suomalaisesta SoMe-rekrytoinnista on vielä uutisvirrassa tapahtuvaa ilmoittelua:

Perinteisiin työpaikkailmoitusmalleihin jämähtämisestä huolimatta suomalaisessa rekrytointiviestinnässä on havaittavissa uudistumista. Kevään kuluessa on lanseerattu monta rekrytointikampanjaa, jotka hyödyntävät sosiaalisen median luonnetta ja ideologiaa. Kampanjat ovat olleet luovia, kekseliäitä ja ennen kaikkea sosiaalisia, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa helppoa jaettavuutta ja sisältöä jota halutaan jakaa. Ne ovat herättäneet huomiota myös muissa osapuolissa kuin varsinaisissa työnhakijakandidaateissa. Nämä organisaatiot ovatkin saaneet hyvien työnhakijoiden lisäksi runsain mitoin positiivista julkisuutta ja huomiota, sillä kampanjat ovat erottuneet edukseen muista. Ne ovat houkutelleet tai houkuttelevat parhaillaan kohderyhmänsä hakemaan avoinna olevaan työpaikkaa.

Vaikka rekrytointi on organisaatiolle vakava asia, rekrytointikampanjan ei sitä tarvitse olla. Rekrytointiviestintää voi tehdä pilke silmäkulmassa, mikäli haluaa että hakijoiltakin sitä löytyy. Toisaalta rekrytointiviestintä kannattaa pitää juhlallisena ja virallisena, jos haluaa juhlallisen ja virallisen hakijan, sillä rekrytointiviestintähän kuvastaa yrityksen luonnetta. Mutta jos haluaa, että rekrytointiviesti leviää sosiaalisessa mediassa, se kaikkein virallisin, jäykin viestintätyyli kannattaa unohtaa.

Telkku.comin rekrytointikampanja Vimeossa:

Aegis-konsernin rekrytointikampanja:

Toistaiseksi innovatiivisimmat ja luovimmat ratkaisut sosiaalisen median rekrytointikampanjoista ovat tulleet viestintä ja IT-alan yrityksiltä. Se on luonnollista, sillä tutkitustikin viestinnän ja IT-alan osaajan tavoittaa sosiaalisesta mediasta hyvin. Silti uskon että vielä tämän vuoden puolella muutkin kuin viestinnän ja it-alan yritykset lähtevät kokeilemaan muuta lähestymistapaa rekrytointiviestintään kuin sen perinteisen lehti-ilmoituksen kautta.

 

Netprofilen rekrytointikampanja Vimeossa:

Odotan myös innokkaasti sitä, kun jokin taho tekee rekrytointikampanjan, joka osallistaa lukijansa, näkijänsä, kuulijansa, kokijansa jne. jollain luovalla ja kekseliäällä tavalla.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Sosiaalisuus saapui suomalaiseen rekrytointiviestintään

  1. Paluuviite: Yritysten rekryviestintä retuperällä | JobiJobi!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s