Sosiaalisen median peleillä rekrymaailman kunkuksi

Mistä näitä kutsuja oikein tulee? Facebookissa odottaa joka päivä ainakin kaksi uutta pelikutsua ties mihin Robert Pattinson eiku vampyyrinmetsästyspeliin. Tätini ensimmäinen huolenaihe on kylään tullessa saada kone auki ja ”harvestaa” pellot. Kahvipöydässä kysellään voisiko joku välittää mansikkalehmän kysyjälle. Sosiaalisen median pelit rynnivät SoMe-kentälle ja lisääntyvät yhtä räjähdysmäisesti kuin Helsingin city-kanit.

Amerikkalaisen tutkimusfirma eMarketerin mukaan peräti 24 % yhdysvaltalaisista Internet-käyttäjistä pelasi viime vuonna sosiaalisen median pelejä ainakin kerran kuussa. Suosituimpiin pelikehittäjiin lukeutuvan Zyngan valikoimaan kuuluu muun muassa pirullisen koukuttava FarmVille, jolla oli 3 kuukautta ilmestymisensä jälkeen yli 10 miljoona käyttäjää. Vertailun vuoksi perinteiseltä online-peliltä World of Warcraftilta kului vastaavan määrän kerryttämiseen 4 vuotta.

Luulisi monenkin yrityksen kärvistelevän kateudesta kipeinä näistä luvuista. Monien alojen yritykset haluavatkin nyt osansa SoMe-pelien liikevaihdon räjähtävästä kakusta brändattujen virtuaalisten tavaroiden, tarjousten ja mainoskampanjoiden muodossa. Muun muassa pelijätti EA ja Internet-dinosaurus Google ovat sijoittaneet viime vuosina huomattavia summia SoMe-peleihin. Pienen tutkinnan jälkeen sain yllätykseni huomata, että rekrytoijat eivät tähän hunajapesään ole kuitenkaan vielä löytäneet tietään. Ainoa edes hieman asiaa läheltä liippaava on Yhdysvaltojen armeijan virallinen ”rekrytointi” pc-peli America’s Army, jolla on kunnioitettavat 4 miljoonaa rekisteröinyttä käyttäjää. Peli on kaiken kukkuraksi ladattavissa ilmaiseksi ja sen avulla pääsee realistisesti kokemaan sotilaan arjen.

Puute rekrypeleistä on siksi yllättävää, koska SoMe-pelien edut ovat jo itsessään vaikuttavia. Markkinointikulut ovat minimalistisia, koska SoMe-pelit leviävät yleensä viraalisti.  Jo Facebookissa yksikseen on potentiaalina rapiat 500 miljoonaa käyttäjää. Peleistä saadaan kerättyä tietoja käyttäjistä, joita voidaan käyttää hyödyksi muissa yhteyksissä sekä lisätään liikennettä omaan sivustoon.

Hyvin suunnitellun SoMe-rekrypelin avulla voitaisiin saada ohjattua tavallisesta poikkeavia kävijöitä omille sivuille ja ehkä juuri sellaista ainesta, jota omasta yrityksestä vielä puuttuu. Voisipa jopa fantasioida sellaisesta rekrypelistä, jonka voittaja palkattaisiin yrityksen listoille. Sangen hyödyllinen olisi myös rekrypeli, joka avustaisi työnhaun kiemuroissa. Mahdollisuudet ovat siis rajattomat ja eikä SoMe-peli olisi suinkaan huono keino erottautua kilpailijoista.

Kaikille yrityksille tällainen konsepti ei toki toimisi. Jokaisen yritysten pitäisikin miettiä palvelisiko SoMe-peli yrityksen tarkoitusperiä ja saataisiinko sillä halutunlaisia tuloksia ja näkyvyyttä. Oikeasti hyvän ja koukuttavan SoMe-pelin tekeminen vaatii myös aikaa ja taloudellisia panostuksia. Tarkoitus kun on houkutella kävijöitä, ei karkottaa heitä.

SoMe-pelit tulevat lähivuosinakin ihastuttamaan ja vihastuttamaan käyttäjiä, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole kyseessä niin helposta rahasta ja maineesta kuin ensi kädessä voi saada kuvan. Emarketerin tutkimuksen mukaan vuoteen 2012 mennessä Yhdysvalloissa SoMe-pelien pelaajien määrä kasvaa 68,7 miljoonaan ihmiseen, joka on 29,5 % kasvua vuodesta 2010. Sosiaalisen median pelit ovat sen verran merkittävä suuntaus, että se kannattaa kuitenkin ottaa huomioon myös rekrymaailmassa.

Lähteet:
Zynga
Emarketer
Gamasutra
About.com, U.S. Military

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s