Mediatiedote: Sosiaalisen työhaun osaaminen korostuu tulevaisuuden rekrytoinneissa

 Työnhaku ja rekrytointi siirtyvät sosiaaliseen mediaan, siksi sosiaaliseen työnhakuun on syytä alkaa val-mistautua. #Duuni:a Twitteristä, verkostoja Facebookista -seminaarissa pureudutaan työnhakuun ja oman osaamisen markkinointiin sosiaalisessa mediassa.

Itsensä brändääminen sosiaalisessa mediassa on enenevissä määrin tärkeää työnhakijalle. Miten esimerkiksi työnantaja näkee työntekijän verkon välityksellä?  Google-haut ja erilaiset sosiaalisen median profiilit määrittelevät hakijaa työmarkkinoilla. Facebook kertoo, ketkä ovat ystäviäsi, YouTube-videosi mielenkiinnon kohteesi, Twitter-seuraajiesi määrä osallistumisaktiivisuudestasi julkisesti käytäviin keskusteluihin, LinkedInissä työkontakteistasi ja HeiaHeia! liikuntatottumuksistasi.

Erilaiset sosiaalisen median profiilit kertovat sosiaalisesta pääomasta sekä osaamisesta enemmän kuin kliseiset lauseet CV:ssä. Itsensä markkinoinnin taito on erityisen tärkeä nuorelle, joka ei ole voinut hankkia pitkää ja vaikuttavaa ansiolistaa. Sosiaalinen media mahdollistaa omien työnäytteiden ja osaa-misen esille tuomisen paljon monipuolisemmin kuin perinteinen CV. Myös suunnitelmallista ja järkevää verkostoitumista tarvitaan oman osaamisen markkinointiin. Oman alan osaajien kanssa verkostoituminen tuottaa paitsi niitä tärkeitä kontakteja mutta myös auttaa pysymään oman alan ajantasaisimman tiedon aallon harjalla.

Hyvin suunniteltu sosiaalisen median haltuunotto työnhaun kannalta tuottaa parhaimman tuloksen. Inter-netissä esiintyminen on aina julkista esiintymistä ja sen takia oman sisällön siellä pitäisi olla katseiden kes-tävää. On suunniteltava tarkoin, mitä sisällyttää ja mitä jättää pois eri profiileihinsa.

Sosiaalinen media ei vielä ole pääasiallinen työhaun kanava Suomessa. Suurin osa suomalaisista käyttää sosiaalista mediaa henkilökohtaisen viestinnän välineenä, ja nyt työikäinen sukupolvi vierastaa omaa esiintymistä täysin julkisesti jopa työhön liittyvissä asioissa. Asenteet kuitenkin muuttuvat sukupolvien myötä: niin sanotulla Y-sukupolvella ei ole enää tarvetta henkilökohtaisen tiedon piilottamiselle. Sukupolvi ovat syntyneet aikaan, jolloin kaikki tieto, myös henkilökohtainen, on kaikkien saatavilla.

#Duunia Twitteristä, verkostoja Facebookista -seminaari järjestetään Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketoiminta ja kulttuurin Auditoriossa tiistaina 5.4. klo 13‒15 osoitteessa: Tiedepuisto 3, 28600 Pori. Tilai-suuden järjestävät JobiJobi ja Satakunnan TE-toimistot.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s