Hitaasti syttyvä bööna

Lempinimeni (Tintti) takia minua nuorempana haukuttiin usein talitintiksi.  Erityisen traumatisoivaa sanoisinko. Nykyisin ”birdit” tuntuvat olevan muodissa, mitä voidaan pitää lähes kokonaan Twitterin ansiona. En kyllä tiedä, minkä laadun bööna Twitter on, mutta Suomessa se on kärsinyt kylmyydestä.

Vielä pari vuotta sitten Twitterin uskottiin tulevan yhtä suosituksi kuin Facebook, jolla on tällä hetkellä huimat 1 875 840 käyttäjää Suomessa (Lähde: Social Bakers), mutta toisin kävi. Virallista tietoa suomalaisista Twitterin käyttäjien määrästä ei ole, arviot pyörivät 4000-80 000 välillä ja uutisia suveriinisti hallitsee Facebook.

Olen aina pitänyt itseäni enemmän Facebook-tyttönä. Etujoukossa en Facea ottanut käyttöön, mutta käyttäänotto sujui helposti ja vanhojen koulukavereiden löytämisen myötä olin nopeasti koukussa palveluun. Twitteriä aloin alun perin käyttämään, koska halusin vahtia pikkusiskoani (sori, systeri!). En päässyt oikein perille Twitterin logiikasta ja pian aloinkin kyllästyä ainaiseen valaaseen, 140 merkin rajoitukseen sekä merkkien sekamelskaan.

Nykyisen työpaikkani myötä jouduin ottamaan lusikan kauniiseen käteen, koska vietän mursun kokoisen osan työajastani sosiaalisissa mediassa ja yhtenä tärkeimpänä niistä on Twitter. Eräänä päivänä huomasin järkytyksekseni jopa odottavani innokkaasti josko joku olisi kommentoinut tweettauksiani. Mitä oli tapahtunut ja miksi tähän tilanteen päätymiseen kesti 1,5 vuotta?

Facebookista ja Twitteristä puhutaan liikaa samoissa yhteyksissä. Molemmat ovat sosiaalisessa mediassa, mutta siihen yhtäläisyydet loppuvatkin, kuten myös monen Twitter-kokeilijan tarina. Toisin kuin Facebookissa, ei Twitterissä ole tarkoituskaan tuntea valmiiksi kaikkia käyttäjiä, pelata pelejä ja luoda romaaneja siitä, miten kauppareissu meni poskelleen ja vielä tykätä siitä.

Yhdysvalloissa suosiota voidaan selittää erityisesti julkimoiden aktiivisuudella Twitterissä. Suomessa Twitteriä käytetään lähinnä ammattimaisesti, erityisesti viestintä-, markkinointi- ja konsultointiyritysten piirissä. Keskustelun aiheena on pääasiallisesti sosiaalinen media.

Tuksuja Suomeen tuskin enempää tarvitaan. Toivottavasti kuitenkin Suomessa keskustelua saataisiin levitettyä myös muille aloilla ja myös muun tyyppiset yritykset löytäisivät tiensä Twitteriin. Toissa päivänä muun muassa Suomen Poliisi julkaisi Twitter-tilinsä.

Ongelmia aiheuttaa myös se, että Twitterin käyttöliittymä tökkii ja paljon. Se saa monet hermostumaan itseni mukaan lukien. Omaa tietäni Twitter-paratiisiin tasoitti Tweetdeck-palvelu. Muuten olisin menettänyt hermoni kolmen Twitter-tilin kanssa jo aika päiviä sitten. Onneksi Tweetdeckin tyyppisiä palveluja on olemassa useampiakin, jotta Twitterin käyttökelpoisuus ei huku palvelinvikojen alle.

Kärsimättömyys tuntuukin olevan avainasia Twitterin suosion vähyyteen. Sukupolvemme on tottunut saamaan kaiken nyt ja heti. Kuinka moni esimerkiksi jaksaa enää tätä nykyä lukea kännykän käyttöohjeita? Twitter vaatii perehtymistä ja viitseliäisyyttä. Facebook tarjoaa viihdettä ja sirkushuveja, mutta Twitterillä on monia Facebookilta puuttuvia etuja: se muun muassa pakottaa tutustamaan uusiin ihmisiin. Suhteellisen vaivattomasti saa luotua kattavia kontaktiverkkoja ja eri alojen uusimmat tuulahdukset ovat käden ulottuvilla. Ehkä loppupeleissä Twitter on siis pikemminkin väärinymmärretty kuin epäsuosittu.

Uskokaa entistä Facebook-tyttöä: ”Mikä bööna sanoo titiTWEET? -Twittertinttihän se!

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s