Lehti-ilmoitus tuo uskottavuutta rekryyn vai tuoko?

Helsingin Sanomien Rekry -liitteessä 1/2011 on mielenkiintoinen kirjoitus Lehti-ilmoitus tuo uskottavuutta, pyrkii vakuuttamaan lukijansa lehti-ilmoituksen ylivertaisuudesta rekrytointiviestinnässä. Helsingin Sanomien Rekry-liite on asiakaslehti henkilöstöhallinnon ammattilaisille.

Lehti-ilmoitus tuo uskottavuutta -juttua voi pitää printtimedian vastaiskuna sosiaaliseen mediaan ja ylipäätään verkkoon vähitellen siirtyvälle rekrytoinnille, ovathan kohderyhmänä juuri henkilöstö- ja rekryalan ammattilaiset.  Jutussa korostetaan, että työpaikka ilmoitus Hesarissa herättää luottamusta ja kertoo työnantajan panostavan rekrytointiin tosimielellä. Toisin sanoen tosimieltä ei verkosta löydä. Hesari vetoaa Medioiden mielikuvat -tutkimukseen 2010, jonka perusteella sanomalehti miellettiin kaikkein luotettavimmaksi mediaksi.

Sanomalehti on Median mielikuvat -tutkimuksen mukaan arvostetuin, uskottavin, luotetuin ja vastuullisin media. Hesarin jutussa samat adjektiivit vedetään suoraviivaisesti myös rekrytointikampanjaan Hesarissa. Jutussa luodaan mielikuva, jossa printtimediassa ilmoittelu olisi tehokkaampaa, arvokkaampaa ja luotettavampaa kuin esimerkiksi rekrytointi verkossa.

On toki totta, että Hesarissa ilmoittelu viestii yrityksen olevan kasvussa ja vahvassa nousussa ja luo sille näin positiivista tunnettuutta. Mutta kenen silmissä? Entäpä jos työnantaja haluaa tavoittaa muutkin kuin hyvätuloiset, akateemiset, keski-iänylittäneet helsinkiläiset? Onko Hesari silloinkin oikea kanava?

Jos Ylen tutkimukseen Suomalaiset verkossa  on luottaminen, vastaus on ei. Hesari ja muut printtimediat menettävät asemansa rekrytointiviestien välittäjinä, sillä tutkimuksesta käy esimerkiksi ilmi, että internetin tärkeänä kokee 15‒24-vuotiaista nuorista 94 % ja 25‒34-vuotiaista jopa 96 %. Kun taas muiden medioiden tärkeyden puolesta liputtaa samoista ikäryhmistä vain 50 % ja 54 % vastaajista. Jo pelkästään näiden lukujen perusteella on selvää, että rekrytoijien mielenkiinnon pitäisi kohdistua mitä suurimmissa määrin verkkoon. Hesari tai mikä tahansa muu printtimedia tulee menettämään merkitystään rekrytointikanavana tulevaisuudessa. Halusivat printtimediat sitä tai eivät.

Hyvänä esimerkkinä rekrytoinnista sosiaalisessa mediassa mainittakoon Zipipopin taannoinen SlideShareen tehty rekrytointikampanja, jota on tätä kirjoittaessani katsottu lähes 1700 kertaa. Olisiko Zipipopin kampanjoinnin siirtäminen Hesarin sivuille tehnyt Zipipopista jotenkin luotettavamman tai arvokkaamman oloisen työnantajan? En usko, että Hesarin ilmoitus olisi ollut tuonut kampanjalle mitään lisäarvoa ison laskun lisäksi.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 vastausta artikkeliin: Lehti-ilmoitus tuo uskottavuutta rekryyn vai tuoko?

  1. Anna Availa sanoo:

    Taitaa Hesariin laitetut rekryilmot mennä työnantajakuvan/yrityskuvan rakentamisen piikkiin. Rekrytoinnissa on kautta aikojen toiminut tehokkaasti myös muuta kanavat, kuten DI-pörssi, Sefe-rekry, Procomin rekry… perussähköisten kuten Oikotien ja Monsterin lisäksi. Nyt kun vielä tosissaan käytetään somea sille sopivilla aloilla, niin taitaa Hesari olla kertausta. Hyvää tai huonoa.

    • mapoyri sanoo:

      Luultavasti juuri näin. Yritys viestii olevansa kovassa nosteessa, kun rekryilmot on Hesarissa mahdollisimman suurikokoisina.

  2. Jari sanoo:

    Hyviä pointteja🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s