SoMe-rekry on syytä suunnitella

Rekrytoinnissa sosiaalisessa mediassa pätevät samat lainalaisuudet kuin sosiaalisessa mediassa yleensäkin.

Kuten sosiaaliseen mediaan muutoinkaan ei yrityksen kannata sukeltaa sosiaalisen median rekrytointiin suin päin ja suunnittelematta. Yritys tarvitsee sosiaalisen median rekrytointiinsa strategian. Strategiassa pitäisi olla selkeästi asetettuna ainakin tavoitteet, suunnitelma toteutuksesta sekä mittarit onnistumisen arvioinnissa. Ei pidä lähteä oletuksesta, että rekrytointi sosiaalisessa mediassa kävisi käden käänteessä, olisi täysin ilmaista tai helppoa.

Jos yrityksen muu sosiaalisen median läsnäolo on hyvin rakennettu, rekrytointistrategiaakin on helpompi jalkauttaa. Mutta jos yritys vasta lähtemässä mukaan sosiaaliseen mediaan, menee aikaa ennen kuin verkostot ovat riittävän laajoja ja monipuolisia. Sosiaalisessa mediassa oleminen ei sinänsä välttämättä maksa mitään, mutta työaikaa kuluu muun muassa verkostojen rakentamiseen, keskusteluihin osallistumiseen ja tiedon hankintaan. Luottamuksen ja tunnettuuden rakentamiseen menee aikaa. Luotettavien ja tunnettujen toimijoiden rekrytointiviestit päätyvät paremmin jakoon kuin tuntemattomien toimijoiden.

Rekrytointi sosiaalisessa mediassa vaatii rekrytoivalta yritykseltä panostusta ja sitoutumista verkostojen rakentamiseen. On oltava resursseja olla mukana keskusteluissa, tehdä avauksia ja etsiä tietoa jaettavaksi ja kommentoitavaksi. Sillä vaikka käyttäjät ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa, he eivät kuitenkaan etsi aktiivisesti työtä sosiaalisessa mediassa. Siksi pelkkä ilmoittelu sosiaalisen median profiileissa ja statuspäivityksissä ei riittävä toimenpide. Esimerkiksi jos kuvittelee, että pelkästään ilmoittelu avoimista työpaikoista Twitterissä riittää ja, että hastagit #jobs, #tyopaikat, #duunit tms. johtavat haluttuun tulokseen, joutuu takuuvarmasti pettymään. Toki tämäkin on yksi keino, mutta ei se kaikkein tehokkain. Se että työpaikkailmoitukset Twitterissä päätyvät muiden tweettajien jakamiksi, on edellyttänyt pohjatyötä, verkostoitumista ja luottamuksen saavuttamista twitteristien keskuudessa.

Sosiaalisen median rekrytoijan ei myöskään ole välttämättä tarkoituksenmukaista ”huutaa” koko maailmalle, vaan rekrytointi-ilmoittelu kannattaa kohdentaa ryhmiin, joissa tietää alan ihmisten olevan: keskustelupalstoille, omiin jo rakennettuihin verkostoihin sekä yhteisöjen keskusteluryhmiin. Tämäkin edellyttää omaa aktiivisuutta ja keskustelevaa otetta tuputtamisen sijasta, pelkästään se lähinnä ärsyttää, eikä oma rekrytointi-ilmoitus näin ollen päädy kenenkään jakamaksi.

Onnistuakseen rekrytoinnissa yrityksen edustajan voi olla pakko luopua rajasta työn ja muun elämän välillä. Ihmiset yritysten takana kiinnostavat enemmän kuin persoonattomat yritykset. Ihminenkään ei kuitenkaan jaksa kiinnostaa, mikäli hän varjelee yksityisyyttään kaikkein tiukimman mukaan. Inhimillisyys ja persoonallisuus luovat kiinnostusta mutta myös luottamusta ihmistä ja sitä kautta hänen edustamaansa yritystä kohtaan. Etenkin Y-sukupolvi on tottunut näkymään ja olemaan sosiaalisessa mediassa läsnä samanlaisena kaikille ryhmille. He eivät erottele työ- ja vapaa-ajan minäänsä, vaan näyttäytyvät sosiaalisessa mediassa kaikille sidosryhmilleen samanlaisena.

Jos sosiaalinen media halutaan ottaa aidosti osaksi yrityksen rekrytointistrategiaa, on myös syytä alkaa harkita sosiaalisessa mediassa tehtyjen profiilien hyväksymistä CV:nä tai työhakemuksena eikä pakottaa työnhakijoita itsepintaisesti täyttämään hakemuskaavaketta omaan kymmenen vuotta sitten rakennettuun rekrytointijärjestelmään. Esimerkiksi LinkedIn-profiilit ja avoimet Facebook-profiilit pitäisi kelpuuttaa työhakemukseksi. Suomessa Facebook-sivut eivät ole vielä kovin yleisiä netti-CV -käytössä mutta ne lisääntyvät varmasti.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

3 vastausta artikkeliin: SoMe-rekry on syytä suunnitella

  1. Anna Availa sanoo:

    Entäs maksettu somen käyttö? Ainakin facessa tulee välillä vastaan rekryilmoja. Onko siitä kokemusta? Facessa ainakin kohdentaminen onnistu todella tarkkaan, jos vaikka haluaa Apulannan fanin tuomaan rock-asennetta työpaikalle.

  2. Paluuviite: Tweets that mention SoMe-rekry on syytä suunnitella | JobiJobi! -- Topsy.com

  3. mapoyri sanoo:

    Täytyy heti sanoa, että en ole itse kokeillut Face-mainoksia rekrytoinnissa, mutta kuten sanoit, välillä niitä rekryilmoituksia tulee omaan profiiliin.

    Olisi todella mielenkiíntoista tietää, miten kustannustehokasta ja toimivaa rekrytointi on Face-mainoksien avulla. Kohdentaminen on todellakin helppoa.

    SoMen perimmäinen ideahan tuosta mainonnasta jää kokonaan uupumaan, kukaan tai ei ainakaan moni vinkkaa työpaikasta kaverille ja pistä ilmoitusta jakoon. Homma perustuu tässä siihen, että maksamalla saa näkyvyyttä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s