Työnhakijan ja työnantajan kohtaaminen sosiaalisessa mediassa on vielä ongelma

Jason Warner kirjoittaa blogi-postauksessaan How Social Media Hurts Recruiting, and What To Do About It siitä, minkälaisia ongelmia sosiaalisen median tulo rekrytointiin on tuonut mukanaan. Warnerin mukaan eräs suurimmista ongelma on siinä, että sosiaalinen media tarjoaa työnhakijalle hyviä ja tehokkaita kanavia aktiiviseen työnhakuun, mutta yritysten rekrytointistrategia Internetissä perustuu pahimmillaan kymmenen vuotta sitten rakennettuihin järjestelmiin.

Työntekijäkandidaatit päivittelevät profiilejaan verkkoyhteisöihin ja verkostoituvat ahkerasti alansa ihmisten kanssa. Esimerkiksi LinkedInissä työnhakija voi pitää työprofiilinsa ajantasaisena. Omia työkontaktejakaan ei tarvitse muistaa, koska järjestelmä tekee sen käyttäjän puolesta. Myös Facebookissa on helppo pitää yhteyttä ja verkostoitua alan tekijöiden kanssa tai käyttää Facebook-sovelluksia työnhaun tukena kuten esimerkiksi BranchOut.  Lisäksi voi seurata vaikkapa Twitterin kautta työpaikkailmoittelua.

Varsinaisessa työnhakutilanteessa hyvin tehdyistä verkkoprofiileista tai verkostoista ei kuitenkaan vielä ole hyötyä, vaan on edelleen täytettävä yritysten sekä julkisorganisaatioiden epäkäytännöllisiä ja huonosti toimivia verkkolomakkeita kiinnostuksensa ilmaisemiseksi työpaikkaa tai avointa hakua kohtaan.

Syitä tähän työnhakijan ja työntekijän väliseen gapiin on varmasti monia. Warnerin mukaan sosiaalisen median räjähdysmäinen kasvu syvässä lamatilanteessa on yksi merkittävimmistä. Yritykset eivät siihen aikaan ymmärrettävästä syystä panostaneet rekrytointiin, eikä rekrytointia näin ollen kehitetty eteenpäin. Tämä taas on johtanut siihen, että yritysten rekrytointijärjestelmät ja tavat rekrytoida verkossa ovat taantumaa edeltävällä tasolla. Työnhakijoille pitäisi jo esimerkiksi pystyä suomaan mahdollisuus hakea työtä sosiaalisen median kanavien ja profiilien kautta.

Rekrytointi laahaa toisin sanoen kehityksen perässä. Aktiiviset, osaajat verkostoituvat ja kertovat osaamisestaan verkostoissaan, mutta yritykset eivät näytä täällä Suomessa ainakaan vielä olevan kovin kiinnostuneita tästä aktiivisesta työnhakijaryhmästä.  Rekrytointiin erikoistuneet konsulttiyritykset ovat kyllä huomanneet sosiaalisen median potentiaalin rekrytoinnissa, sillä esimerkiksi yhä useampi headhuntaus tehdään LinkedInissä. Rekrytointikonsultit ovat myös aktivoituneet ilmoittelemaan avoinna olevista työpaikoista erilaisissa sosiaalisen median foorumeissa. Tätä menoa yritykset ovat pian tilanteessa, jossa tarvitaan konsultti hoitamaan koko rekrytointiprosessi alusta saakka, jos HR-osaston viestintäosaaminen rajoittuu lehti-tai netti-ilmoitusten laatimiseen.

Jotkut suuret yritykset täällä Suomessakin ovat sentään havahtuneet ja lähteneet rakentamaan rekrytointiviestintäänsä sosiaalisessa mediassa. Ne ilmoittelevat esimerkiksi työpaikoistaan Facebook-sivuillaan tai Twitterin välityksellä. Aktiivisten työnhakijoiden tavoittamiseksi se ei ole kuitenkaan riittävä toimenpide.

Isoa laivaa on vaikea kääntää. Menee vielä aikaa ennen kuin suurien yritysten rekrytoinnissa on strategia sosiaalisen median ja rekrytoinnin tehokkaaseen yhdistämiseen. Pienempien yritysten onkin helpompi lähteä muutokseen mukaan. Muutos kannattaa varmasti, sillä jos peilataan tulevaisuuden rekrytointia tänään julkaistuun tutkimustulokseen: Internet on ensikertaa ohittanut television alle 35-vuotiaiden tärkeimpänä mediana ja vallannut myös sijaa radiolta sekä painetulta sanalta; ei tarvitse miettiä, mistä ne tulevat työntekijät löytää ( MT3:n uutinen aiheesta). Siksi on suorastaan tyhmää jatkaa jääräpäisesti vanhaa, joskus hyväksi koettua linjaa ja ajatella, että homma toimii niin kuin ennenkin.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s