ITK2011-forumesitys: Facebook-sovellus nuorten työllisyyden ja rekrytoinnin edistämisessä

Alla ITK2011-päivien forum-esityksen hakuversio. Kirjoittajina Marika Pöyri ja Harri Ketamo.

Nuorten työllisyyttä ja organisaatioiden rekrytointia edistävän sovelluksen kehittäminen on osa Työtä meille Nyt ja Heti! -hanketta.  Työtä Meille Nyt ja Heti! on Satakunnan ELY-keskuksen rahoittama ESR-hanke. Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa uudenlainen dialogi työnhakijoiden ja työnantajien välille sosiaalisessa mediassa. Tavoitteina ovat niin ikään nuorten työnhakuvalmiuksien ja työnhakuosaamisen lisääminen verkossa sekä verkostoissa ja toimivien käytänteiden tuottaminen yrityksille rekrytointiin sosiaalisessa mediassa. Hanketta koordinoi Satakunnan ammattikorkeakoulu ja sen toiminta-aika on 1.9.2010−31.12.2012.

Sosiaalinen media työnhaussa ja rekrytoinnissa voi tarkoittaa esimerkiksi työpaikkailmoittelua ja sen seuraamista Twitterissä, LinkedInissä tai Facebookissa, työhön liittyvien verkostojen kehittämistä ja niiden hyödyntämistä, verkossa tapahtuvaa täsmähakua tiettyihin tehtäviin tai hyvän työnantajakuvan ja työntekijäkuvan systemaattista rakentamista sosiaalisessa mediassa.

Facebook tulee olemaan yksi Työtä Meille Nyt ja Heti -hankkeen pääkanavista, koska hankkeen kohderyhmä, 18−28-vuotiaat suomalaiset nuoret, tavoittaa varsin kattavasti Facebookista. Esimerkiksi IRO-Researchen alkuvuodesta 2010 tekemän tutkimuksen mukaan 15−24-vuotiaista nuorista Facebookissa on lähes 80 % ja vielä 25−34-vuotiaista nuorista aikuisistakin 70 %. Facebook onkin Suomessa osoittautunut ylivoimaisesti suosituimmaksi sosiaalisen median areenaksi, sillä 66 % sosiaalisissa medioissa mukana olevista suomalaisista kommunikoi valikoimansa joukon kanssa Facebookissa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että esimerkiksi blogeja seuraa vain 20 % sosiaalisen median käyttäjistä.

Facebookia on tarkoitus käyttää Työtä Meille Nyt ja Heti -hankkeessa monipuolisesti ja sovelluksen henkeen sopivasti yhdistäen viihdettä ja hyötyä. Facebook-sivulla on tarkoitus kohtauttaa työnhakijoita sekä hankkeeseen lähteneitä työnantajia sekä käydä työnhakuun liittyviä keskusteluja nuorten työnhakijoiden kanssa. Keskusteluja ylläpidetään yhteistyössä työvoimaviranomaisten kanssa.

Tulevaisuuden työnhaussa korostuvat verkostoitumistaidot ja verkostojen hyödyntäminen. Omaa osaamista sekä avoinna olevaa työpaikkaa pitää osata markkinoida verkossa sosiaaliseen mediaan sopivilla keinoilla. Esimerkiksi Facebookiin voi varsin nopeasti perustaa erilaisia työpaikkailmoituskanavia: Italialainen työnvälityssivusto 1Lavoro (http://www.facebook.com/1lavoro#!/1lavoro?v=wall) hyödyntävät Facebookin verkostoa tai suomalainen Avoimet työpaikat(http://www.facebook.com/#!/Avoimet) tai Helsinki Rekryn sovellus ( http://apps.facebook.com/helsinkirekry/ ), josta voi tutustua Helsingin kaupungin työpaikkoihin ja tarkistaa tuoreimmat rekrytointitapahtumat.

Facebook-sivun ja verkostojen hyödyntämisen lisäksi Työtä Meille Nyt ja Heti! -hankkeeseen kehitetään omaa Facebook-sovellusta. Viihteellisten ja ajanviettoon tarkoitettujen sovellusten lisäksi Facebookissa on yhä enenevissä määrin sovelluksia, jotka on tarkoitettu hyötykäyttöön. Sovelluksen ideana on mahdollistaa nopea ja helppo tapa työhakijoiden tai työpaikkojen ns. täsmähakuun.

Pelkkä ilmoittelu uutisvirrassa ei välttämättä olekaan se tehokkain mahdollinen tapa hyödyntää sosiaalista mediaa työnhaussa tai rekrytoinnissa. Tägit tarjoavat toisen, varsin mielenkiintoisen, lähestymisen osaamisen, työntekijän ja työnantajan yhdistelyyn. Järjestelmä tullaa tarkoituksellisesti pitämään pelkistettynä ja nopeana käyttää. Monimutkaiset cv-pankit (mm. Monster) tai business-tyyppiset verkostoitumispalvelut (LinkedIn) on jo keksitty – niitä ei haluta toistaa.

Työtä Meille Nyt ja Heti -hankkeessa kehitettävässä sovelluksessa jokainen käyttäjä voi määritellä osaamisensa, työskentelyalueensa (paikkakunta, verkko, yms.) työnteon kannalta tärkeät tiedot tägien avulla. Samoin työnantaja voi määritellä haettavat työtehtävät tägein. Kantava idea on, että jokainen työtehtävä tai työtä etsivä henkilö on määritelty monen tägin avulla. Tällöin on mahdollista muodostaa kattavia profiileja, joilla on lisäksi tägien kautta yhteys muihin profiileihin (ei sosiaalinen verkosto vaan semanttinen verkosto).

Kun työtä etsivä nuori avaa sovelluksen, voi järjestelmä ehdottaa hänelle parhaiten sopivia työtarjouksia tai toisaalta kun työnantaja avaa oman sovelluksensa, niin järjestelmä ehdottaa hänelle parhaiten soveltuvia henkilöitä. Mikäli soveltuva tai soveltuvat henkilöt ovat jättäneet profiilinsa linkin työnäytteisiinsä muualla verkossa työnantaja voi tarkastella työhakijan osaamista tai kutsua hänet/heidät suoraan haastatteluun Facebookin kautta. Sovelluksen tarkoituksena on helpottaa työnantajan ja työhakijan kohtaamista.

Koska tavoitteena on saada sovellukselle mahdollisimman suuri käyttäjäjoukko, on sovelluksen oltava hyödyllinen, helppokäyttöinen ja kiinnostava. Tagien eli tässä tapauksessa oman osaamisen tai haettavien työtehtävien määritteleminen on oltava niin nopeaa ja helppoa, ettei kukaan jätä käyttämättä sovellusta sen kankeuden tai aikaa vievyyden vuoksi. Vastaavasti työnantajan on voitava nopeasti etsiä löytyykö alan osaajia toimipaikan lähettyviltä tai määritellä muutamilla avainsanoilla, minkälaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan.

Yritykset jotka ovat lähteneet mukaan Työtä Meille Nyt ja Heti! -hankkeeseen ovat olleet hyvin kiinnostuneita Facebook-sovelluksen mahdollisuuksista rekrytoinnissa. Kiinnostus kumpuaa rekrytoinnin tulevaisuudesta, jossa korostuu työnantajan panostus sosiaaliseen mediaan. Perinteisen rekrytointiviestinnän uskottavuus laskee, sillä työnhakijat etsivät tietoa yhä useammin muualta kuin yrityksen omilta nettisivuilta. Työantajan on toisin sanoen toimittava siellä, missä tulevat ja potentiaaliset työnhakijatkin ovat. Työnantajan on tunnettava kuitenkin sosiaalisen median pelisäännöt ja toimintatavat onnistuakseen tavoitteissaan. Kiinnostavaa työnantajakuvaa ei välttämättä luoda sosiaalisessa mediassa samojen keinojen avulla kuin perinteisessä mediassa. Siksi esimerkiksi rekrytointiin liittyvät sovellukset ovat yksi tapa lähestyä työnhakijoita sosiaalisessa mediassa soveltuvalla tavalla ja uudistaa omaa työnantajakuvaansa digiaikaan sopivaksi.

Suurimpina mielenkiinnon ja seurannan kohteina Facebook-sovelluksen käyttöön oton jälkeen ovat, kuinka laajasti nuorille suunnattu, täysin hyötykäyttöön suunniteltu sovellus leviää, kuinka nopeasti leviäminen tapahtuu ja kuinka hyödylliseksi käyttäjät sekä työnantajat sovelluksen kokevat. Sovellus on vielä kehitysvaiheessa ja sen ensimmäinen versio julkaistaan alkuvuodesta 2011.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s