Suomalainen rekrytointi YouTubesta katsottuna

Innostuin etsimään verkkopalvelu YouTubesta suomalaisia rekrytointivideoita ranskalaisen SAMKin vaihto-opiskelijan innoittamana. Vaihto-opiskelijan mukaansa yritykset tekevät Ranskassa rekrytointivideoita säännönmukaisesti YouTubeen.

Kuten arvata saattaa, YouTube on vielä melko vapaa suomalaisista rekrytointivideoista. Vaikka tämän syksyn aikana rekrytointi onkin räjähdysmäisesti lisääntynyt yritysmaailmassa tunnetuimmissa sosiaalisen median sovelluksissa Facebook , Twitter ja LinkedIn, You Tubea ei vielä ole löydetty rekrytointikanavana. Luultavasti syinä ovat sekä se, että ei vain ole vielä ”keksitty” että YouTubeakin voisi käyttää ja se että YouTube on mediana haastava; pitäisi oikeasti keksiä jotain uutta ja erilaista sekä vielä toteuttaa se.

Jotain YouTubesta kuitenkin löytyy. Esimerkiksi henkilöstörekrytointiyritykset ovat jo aloittaneet tässä mediassa. On toki hienoa, että löytyy sellaista aloitekykyä ja innovatiivisuutta, että saadaan aikaiseksi rekrytointivideo ja laitetaan se vielä YouTubeenkin potentiaalisen työnhakijan tai työnantajan löydettäväksi. Mutta ehkä kuitenkin kannattaisi muistaa, että YouTube ei ole mikään OstosTV. OstosTv-tyylinen esittämistapa ei istu tähän foorumiin. Nämäkin rekrytointivideot ovat yritysesittelymäisiä ja ehkä kaikessa kankeudessaan hieman koomisia: Polarpro Henkilöstöratkaisut Oy:n tai Eilakaislan esittelyvideo. Kovin suurta suosiota nämä videot eivät ole saaneetkaan, sillä ensiksi mainittua oli tätä kirjoittaessani katsottu 765 kertaa ja toista 383 kertaa.

Suomalaisia rekrytointivideoita näyttäisi vaivaavan sama kansantauti kuin yleensä suomalaista rekrytointiviestintää: turha pönöttäminen. Vaikka rekrytointi on toki vakava asia ja haasteita täynnä, tarvitseeko asian viestimisestä silti tehdä haudan vakavaa ja harrasta. Kautta linjan näitä videoita vaivaa tietynlainen pliisuus. Videot, joissa työntekijät kertovat työstään, eivät tunnu aidoilta vaan ulkoa opetelluilta. Esimerkiksi Fonectan toimitussihteeri Krista on vuorosanansa harjoitellut. Vähän sama fiilis tulee kuin katselisi Ketosen ja Myllyrinteen Veroilmoitusta. Työnantaja seisoo kameran vieressä ja tähtää ohimoon: ”Nyt kuule olisi parasta sanoa, niin kuin käsikseen on laitettu. Ja hymyilet sitten päälle.”

Piristäviä poikkeuksiakin onneksi löytyy. Pretaxin rekryvideossa on jo selvästi yritystä, vaikkakin ”sähköinen talous” tuli mainittua vähän turhan monta kertaa. Videon henkilöstön esille tulo on piristävä, mutta silti vielä turhan käsikirjoitetun makuinen. Tämä video ei silti hyvästä yrityksestä huolimatta ole löytänyt yleisöään, sillä sitä oli tätä kirjoittaessani ladattu vaivaiset 114 kertaa.

Selkeästi sosiaaliseen mediaan sopivaa yritystä on turkulaisella Opasmedian Työkaveri etsintäkuulutettu -rekrytointivideossa. Tässä videossa ei ole tyypillistä pönötystä kovat kaulassa, vaan tässä videossa haetaan selkeästi ihmistä tiettyyn työtehtävään organisaatioesittelyn sijaan. Ääneen ovat päässeet tulevat työkaverit, ja työpaikan henkeä ja ilmapiiriä onkin onnistuttu tallentamaan videolle. Vaikutelma on aito ja pirteä.  Opasmedian rekryvideota on katsottu tätä kirjoittaessani 1228 kertaa.

En malta olla lisäämättä tähän loppuun Suomen Yleläinen -rekrytointivideoparodiaa. Siihen on kasattu kaikki rekrykliseet ja käännetty ne päälaelleen.

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Suomalainen rekrytointi YouTubesta katsottuna

  1. Rekrytointiin liittyvät videot voivat olla kyllä ihan tyylikkäitäkin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s