Rekrytointi somessa on tehokkainta silloin, kun rekrytointiin osallistuu myös organisaation henkilöstö

Tulevaisuuden rekrytoinneissa korostuu työnantajan panostus sosiaaliseen mediaan, koska perinteisen rekrytointiviestinnän uskottavuus on laskenut. Työnhakijat etsivät tietoa yhä useammin muualta kuin yrityksen omilta nettisivuilta.

Havaintojeni perusteella työpaikkailmoittelu sosiaalisessa mediassa lisääntyy vauhdilla myös meillä täällä Suomessa. Sosiaalisen median tärkeimpiä rekrytoinnin kanavia Suomessa näyttäisivät olevan Facebook, Twitter ja LinkedIn. Jotkut yritykset ovat esimerkiksi aloittaneet Facebookissa ”olemisen” rekrytoimalla. Positiivista julkisuutta ja siten ”tykkääjiä” saakin melko varmasti juuri rekrytointikampanjansa lanseeraamisella Facebook-sivun kautta.

Mutta mikä on paras ja tehokkain tapa lähestyä rekrytointia sosiaalisessa mediassa? Mikä saa ihmiset jakamaan rekrytointi-ilmoituksia omissa verkostoissaan? En usko että yrityksen yleinen tunnettuus tai hyvä työnantajaimago pelkästään ovat vielä riittäviä perusteita tiedon jakamiseen tai että trendikäs, uudenlainen työnkuva yksinään saa ihmiset verkossa liikkeelle. Edellä mainitut seikat vaikuttavat asiaan varmasti jokainen.

Olen kuitenkin ollut huomaavinani, että kun sosiaalisessa mediassa uusia työntekijöitä ”huutelevat” organisaatioiden edustajat eli henkilöstö yhdessä organisaation kanssa, ihmiset jakavat rekrytointi-ilmoituksia helpommin kuin jos ”huutelijana” on persoonaton yritys.

Voi siis ajatella, että kun organisaation henkilöstö uskaltautuu hehkuttamaan työnantajansa rekrytointia omassa Facebook- tai LinkedIn-statuspäivityksessään, tweeteissään tai kirjoittamaan sitä blogissaan, rekrytointi-ilmoituksen arvo nousee. Ilmoituksen arvo on ts. korkeampi kuin työantajan ilmoituksen arvo. Työnantajakuvalle näyttäisi tekevän hyvää se, että työntekijät osallistuvat rekrytointiin ja näin ollen uskaltautuvat jopa omalla naamallaan ”suosittelemaan” organisaation palvelukseen liittymistä.

Edellä esitetty on omaa tulkintaani ja havaintojani rekrytoinnista sosiaalisessa mediassa Suomessa. Onko joku tutkinut asiaa tai olenko tulkintoineni väärässä? Let me know!

This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s