Tehoa työnhakuun, rekrytointiin ja rekrytointiviestintään sosiaalisessa mediassa

Työtä meille Nyt ja Heti! on Satakunnan ELY-keskuksen rahoittama ESR-hanke. Hankkeen tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä sekä edistää yritysten rekrytointia sosiaalisessa mediassa. Hanketta koordinoi Satakunnan ammattikorkeakoulu ja sen toiminta-aika on 1.9.2010−31.12.2012. Hankkeen projektipäällikkönä toimii Marika Pöyri.

Hankkeen tavoitteina ovat lisätä nuorten työnhakuvalmiuksia ja työnhakuosaamista verkossa ja verkostoissa, tuottaa työvoimaviranomaisille hyviä sosiaalisen median käytänteitä työpaikkojen ja työnhakijoiden kohtauttamiseen sekä kehittää yrityksille työkaluja sosiaalisen median avulla tapahtuvaan rekrytointiin.

Rekrytointi sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media tarjoaa yritykselle mahdollisuuden lähestyä rekrytointia uudenlaisesta, vuorovaikutteisesta näkökulmasta. Kun digiajan sukupolvi tulee työmarkkinoille, ei voi olettaa, että tätä ryhmää voisi lähestyä tehokkaasti samoin kuin edellisiä sukupolvia. Rekrytointiviestinnän kehittäminen digiaikaan sopivaksi on satsaamista sekä tulevaisuuteen että ajassa olevaan työnantajakuvaan.

Tulevaisuuden rekrytoinneissa korostuu työnantajan panostus sosiaaliseen mediaan, sillä perinteisen rekrytointiviestinnän uskottavuus on laskenut. Tietoa etsitään yhä useammin muualta kuin yrityksen omilta nettisivuilta. Sosiaalinen media rekrytoinnissa voi tarkoittaa esimerkiksi työpaikkailmoittelua Twitterissä, LinkedInissä tai Facebookissa, työhön liittyvien verkostojen kehittämistä ja niiden hyödyntämistä, verkossa tapahtuvaa head huntausta eli täsmähakua tiettyihin tehtäviin tai hyvän työnantajakuvan systemaattista rakentamista sosiaalisessa mediassa.

Advertisements
Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Tehoa työnhakuun, rekrytointiin ja rekrytointiviestintään sosiaalisessa mediassa

  1. Jos rekrytointi siirtyy sosiaaliseen mediaan, työnhakijoista pääsevät luonnollisesti parhaiten esille ne, joilla on suurin verkkojälänjälki. Toisaalta suuri verkkojalanjälki kielii aktiivisesta ja verkostoituneesta ihmisestä.
    Eioototta blogissa oli tähän liittyen juttu: http://eioototta.blogspot.com/2010/10/minua-saa-googlata.html

    Eikös googlaaminen ole osa sosiaalisen median head huntausta. Lain mukaan työnantaja saa ottaa työnhakijalta vain hänen itse ilmoittamiaan tietoja vastaan. Työnantaja tarvii työnhakijan googlaamiseen erillisen suostumuksen. ”Minua saa googlata”

  2. mapoyri sanoo:

    Luin muistaakseni viime keväänä tutkimuksesta (en löytänyt sitä tähän hätään), jonka mukaan suurin osa yritysjohtajista googlaa potentiaaliset työnhakijat. Artikkelin mukaan myös googlaavien ryhmä on kasvussa.

    Tämän kaltainen toimintahan on Suomessa laitontonta. Mutta kun lain toteutumista ei kukaan voi eikä pysty valvomaan, on selvää että lain noudattaminen on vain työnantajan omantunnon kysymys. Luultavasti googlaaminen on täällä Suomessa ihan yhtä yleistä kuin naapurissakin.

    Toisaalta googlaamaan ei tarvitse ryhtyä esim. e-trainereiden tapauksessa, kun hakijat auliisti itse ilmoittavat mistä löytyvät jne. Osa hakijoista oli jo valmiiksi verkostoissanikin, joten tietoa oli ihan riittävästi hakijoista saatavilla ilman googleakin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s