Y-sukupolvi ei vielä valmis some-rekrytointiin

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelija julkaisi viime vuoden lopulla mielenkiintoisen opinnäytetyön ammattikorkeakouluopiskelijoiden rekrytoinnista digitaalisen median avulla. Yleisistähän puhutaan, että Y-sukupolvi (1980-luvun alun jälkeen syntyneet) eli diginatiivit tulevat käyttämään sosiaalista mediaa aktiivisesti kaikilla elämän osa-alueilla, kuten myös työnhaussa. Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus näyttäisi kuitenkin asian olevan päinvastainen.

Opinnäytetyö pähkinänkuoressa

Lähde: rgbstock.com

Opinnäytetyötä varten tehtyyn tutkimukseen vastasi yhteensä 140 Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Tutkimuksen pääjohtopäätös oli, että AMK-opiskelijat ovat hyvin konservatiivisia rekrytoinnin suhteen. He eivät luota sosiaaliseen mediaan, eivätkä halua käyttää Facebookia ja Twitteriä työnhaussa.

Luotetuimpina rekrytointikanavina pidettiin yritysten kotisivuja, mol.fi-sivustoa sekä TE-toimistoa. Ainoastaan 9 % vastanneista olisi ollut valmis käyttämään Facebookia työnhaussa, muut sosiaalisen median kanavat eivät saaneet kannatusta lainkaan.

83 % vastanneista ei ollut tarkoituksenmukaisesti brändännyt itseään. Moni tiedosti kuitenkin brändäämisen tärkeyden. Verkostoitumisen katsottiin myös oleelliseksi työnhaun kannalta. LinkedIn oli sosiaalisen median kanavista ainoa, jota opiskelijat olivat valmiita harkitsemaan juuri nimenomaan verkostoinnin apuvälineeksi.

Facebook koettiin tavoittavaksi mainospaikaksi. Opiskelijat eivät kuitenkaan halunneet saada sitä kautta työtarjouksia. He kokivat hyödylliseksi, jos Facebookin kautta sai tietoja yrityksestä ja siitä millaista yrityksessä oli olla töissä.

Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastanneet pitivät sosiaalista mediaa enemmän kontaktiverkostona, jolta kuultiin työpaikoista kuin yrityksen ja työnhakijan välisenä välineenä.

Mikä on todellisuus?

Kyselyn otanta oli pieni, jotta voitaisiin tehdä mitään ehdottomia päätelmiä. On kuitenkin hienoa, että aiheesta alkaa vihdoin löytyä suomalaista tutkimustietoa, koska sitä ei vain yksinkertaisesti ole ollut saatavilla.

Omat kokemukseni viittaisivat vahvasti kuitenkin kyselyn osoittamaan suuntaan. Varsinkin korkeakouluopiskelijat tuntuvat olevan vastahakoisia sosiaalisen mediaan käyttöön missään muussa kuin huvimielessä. Sosiaalista mediaa ei myöskään oteta vakavasti työnhaun välineenä. Paljon sosiaalista mediaa käyttäviä saatetaan peräti hieman karsastaa korkeakoulupiireissä.

Korkeakouluopiskelijoista nuorempi sukupolvi (yläkoulut, ammattikoululaiset ja lukiolaiset) ovat yleensä vastaanottavaisempia ja kokeilevat ennakkoluulottomammin uutta. He ovat myös avoimempia sosiaalisen median käytön suhteen ja siitä, mitä postailevat. Korkeakouluopiskelijat ovat paljon tarkempia siitä, mitä he pistävät nettiin.

Y-sukupolvi ei ole vielä täysin valmis siirtymään some-rekrytointiin. Joukkoon mahtuu tietysti poikkeuksia ja edellytykset ovat kaikille. Nuorempi eli Z-sukupolvi tulee sukeltamaan suoraa päätä some-rekrytointiin ja he osaavat käyttää sitä parhaiten myös hyödykseen. Uskon myös, että Y-sukupolvi tulee tiukasti perässä.

 

Lähde: Emmi Paunonen: Ammattikorkeakouluopiskelijoiden rekrytointi digitaalisen median avulla. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, myyntityön koulutusohjelma 14.12.2011.

About these ads
This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 vastausta artikkeliin Y-sukupolvi ei vielä valmis some-rekrytointiin

  1. Meille on puolestaan kertynyt jo kiitettävästi kokemusta siitä miten hyvin sosiaalinen media tukee kokemusta omaavien asiantuntijoiden rekrytointia. Sosiaalinen media on ollut loistava väline rekrytointi- ja työnantajamarkkinoinnissa haastavienkin asiantuntijatehtävien (esimerkiksi IT-puolen) täyttämisessä. Somea pidetään nuorten portaalina, mutta socialbakersin mukaan esimerkiksi Facebookin käyttäjissä nimenomaan yli 25 vuotiaat ovat suurin ryhmä ja +40 -ikäiset kovassa kasvussa.

    • Marika Pöyri sanoo:

      Ehkäpä kyse on siitä, että kun mennään työelämään. Sosiaalisesta mediasta tulee myös jossain määrin työnteon väline. Lisäksi siitä tulee yhteydenpitoväline entisiin opiskelutovereihin. Voi olla niin, että vasta työelämään siirryttyään nuori alkaa miettiä, sosiaalisen median merkitystä urakehityksessään ja käyttää somea ammatilliseen verkostoitumiseen. Oppilaitokset eivät tarjoa tällaiseen edes mitään eväitä. Toisin sanoen olen hieman sitä mieltä, että Y-sukupolvi kypsyy somerekryyn vasta työelämässä tai sen kynnyksellä :)

      • Ann-Christine sanoo:

        Juuri näin Marika! Kuinka monessa korkeakoulussa edes vielä opetetaan sosiaalisen median käyttöä työvälineenä tai edes markkinointivälineenä?

  2. Ann-Christine sanoo:

    Kiitos kommentista, Susanna! Olen samaa mieltä, että tällä hetkellä some-rekrytointi on toimi parhaiten jo työelämässä olevien kanssa ja vaativissa rekrytointitapauksissa.

  3. Matti Orela sanoo:

    Tulos on mielenkiintoinen, sillä kuvittelin mainitun ryhmän käyttävän some -palveluita kovastikin. Uskon että tässä on vahva riippuvuus, joka tulee yksilön luontaisista taipumuksista. i.e. introvertti vs. extrovertti. Exrtovertit persoonat luultavasti helpommin käyttävät mitä tahansa keinoa saadakseen itsenä esitellyksi työnantaja kandidaatille, kun taas luultavasti kaikki selvittelevät tietoja työnantajasta some-verkostojen kautta, jolleivat aktiivisesti, niin passiivisesti ainakin etsimällä tietoja. Saattaa olla että luonteenpiirteiden vaikutus tähän asiaan on suurempi kuin sukupolven. Olen sama mieltä siitä, että näiden keinojen käyttöön oppii työelämässä, mutta niiden valjastaminen käyttöön on silti sidoksissa yksilöllisiin taipumuksiin edelleen.

    • Ann-Christine sanoo:

      Hyvin totta, Matti. Eikä kannata unohtaa myös alakohtaisia tarpeita. Joihinkin aloihin työnhaku somessa sopii paremmin kuin toisiin. Markkinointi-, IT- ja viestintäala ovat muun muuassa tällaisia.

  4. Matti Orela sanoo:

    Näin kyllä Ann-Christine, listauksesi on kattava. Itse mieluusti lisäisin vielä erilaiset myynnin tehtävät. Mitä vaativampi ympäristö, sitä suurenpana plussana pitäisin jo yksinomaa sitä, että käyttää somea(kin) työnhakuun. Myyjälle on tärkeää pystyä viestimään tarvittaessa ilman kynnyksiä kaikkialla missä tarpeen on ja millä välineellä ikinä voi…tietysti ymmärtäen mikä on ok ja mikä ei…

    • Ann-Christine sanoo:

      Samaa mieltä! Siksi olisikin hyvä, jos jo kouluissa nuorille opettaisiin verkko/mediakriittisyyttä ja pelisääntöjä. Mahdollsuudet ja uhat olisivat siten tutut jo työelämään mentäessä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s