VIERASKYNÄ: CV:n muutos ja sosiaalisen median vaikutus sen laadintaan

CV on pitkään ollut pelkkä kirjallinen esitys omasta työhistoriasta. CV:n asettelu on ollut erilainen eri maissa, mutta samassa maassa se tehdään samalla tutulla kaavalla. Dokumentin asettelua on pidetty huolellisuuden merkkinä. Huonosti aseteltu tai kirjoitettu CV on ollut huolettomuuden merkki, jota kukaan ei halua ensikäsittelyssä mahdolliselle työnantajalleen antaa.

Sosiaalinen media ja sovellukset ovat muuttaneet vanhoja tapoja. Ennen pyrittiin erottumaan humoristisilla lauserakenteilla, sillä muu ei ollut ”hyväksyttävää”. Nyt on mahdollista tehdä täysin oman näköinen CV. Erityisesti viestinnän aloilla laajassa käytössä oleva uudenaikainen CV helpottaa työnhakijan erottautumista massasta. CV:n voi tehdä visuaaliseksi portfolioksi, tai persoonallisesti muunnelluksi dokumentiksi.

Visuaalisilla aloilla uusi käytäntö oli tarpeen. Viestinnän alan ammattilaiset tekivät ennen samanlaisia hakemuksia ja CV:tä kuin muut työnhakijat. Nykymallilla voi erottua heti alusta saakka, eikä tarvitse odottaa haastattelua. Haastattelussa on aina voinut näyttää millainen itse todellisuudessa on ja mitä osaa. Täten hyvin tehty CV antaa ”etulyönti-aseman” työnhakijalle. Jos CV:n tekemiseen on käytetty paljon aikaa, sillä on varmasti positiivinen vaikutus työnhaussa. En näe tälle käytännölle tarvetta pääosalla aloista, sillä se ei toisi niinkään lisäarvoa työnhaussa. Se voisi jopa hankaloittaa hakemusten käsittelyä. Ainakin jos jokainen CV olisi erilailla laadittu.

Uskon, että CV:n kirjoittamistyyli tulee muuttumaan, mutta en usko vanhan tyylin kokonaan katoavan.  Vanhan tyylin synnylle on ollut syynsä. Uudelle tyylille on ollut myös tarvetta. Näkisin, että uusi tapa tulee pysymään ja muuttamaan visuaalisia aloja, mutta itseni on vaikea hahmottaa, että olisiko siitä laajemmassa mittakaavassa mitään erityistä hyötyä?

Sosiaalisen median ja CV:n integraatio tuntuu itsestäni todennäköiseltä vaihtoehdolta toisilla aloilla. Minulla kuten muillakin on sellainen kuva, että työnantajat googlettavat työnhakijoitaan. CV:n tueksi pyritään saamaan enemmän tietoa työnhakijasta. Tällä hetkellä uskoisin, että jos et löydy SoMesta (Sosiaalinen Media), niin se ei vaikuta suuremmin työllistymiseen. En usko, että sosiaaliseen mediaan kuulumisesta tulisi joskus pakottava tekijä työnhaussa, mutta uskon siihen, että negatiivisesti se voi vaikuttaa. Huonon ilmeen saa luotua kivuttomasti.

Voi olla, että tulevaisuudessa sosiaalisen median profiilisivut tullaan liittämään CV:n kylkiäiseksi. Koska nykyään tehdään myös videomuotoisia työhakemuksia ja ansioluetteloita, niin tulevaisuudessa voidaan vanhan tyylisiltä CV:ltä vaatia enemmän kuin nyt.

CV:n kirjoittamistapa on muuttunut sitä tarvitsevilla aloilla. Nykyaikana muutosten tekeminen on helpompaa ja ajatusmaailma on osittain vapautunut vanhoista tutuista kaavoista. On helppoa saada itsestään annettua enemmän kuin ikinä ennen on ollut mahdollista työnhakutilanteessa. Sosiaalisen median asemaa kukaan ei vielä tiedä, mutta en usko sen koskaan saavuttavan dokumenttien ja persoonallisuuden asemaa ratkaisevana tekijänä työnhakuprosessissa. Tukevaksi elementiksi työnhakuprosessia se voisi kylläkin tulla.

Hannu Pellikka

JobiJobi! julkaisee kevään aikana Satakunnan ammattikorkeakoulussa toteutetun Verkkoviestintä ja markkinointi-kurssin opiskelijoiden työelämään liittyviä blogitekstejä.

About these ads
This entry was posted in Ei kategoriaa and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin VIERASKYNÄ: CV:n muutos ja sosiaalisen median vaikutus sen laadintaan

  1. Risto Ruoho sanoo:

    Hyvi pointteja!! Kehittävää pohdintaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s